Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Helin: ”Vi stärker vår position”

Publicerad: 18 juli 2014, 09:34

Jan Helin.

Foto: Magnus Helander.

Trots printkrisen lyckas Aftonbladet både höja omsättning och vinst under det gångna kvartalet. Ökande onlineintäkter, prishöjning på papperstidningen och Fotbolls-VM är förklaringarna.


Ämnen i artikeln:

AftonbladetJan Helin

Aftonbladets omsättning steg med 12 miljoner till 528 Mkr och EBITDA-resultatet ökade till 57 (56) Mkr under det andra kvartalet i år.

I Schibsteds rapport framgår att tidningens onlineintäkter steg med 20 miljoner till 186 Mkr jämfört med samma kvartal i fjol. Samtidigt minskade printintäkterna "bara" med 18 miljoner kronor, vilket gör att Aftonbladet kan visa upp ett positivt resultat.

Trots att tidningen har tappat 17 procent av sin vardagsupplaga under det första halvåret har upplageintäkterna bara minskat med tre procent jämfört med första halvåret 2013. Förklaringen är att Aftonbladet höjde priset på papperstidningen från 13 till 15 kronor i slutet av juni i fjol. Även i år har priset gått upp. Sedan slutet av förra månaden kostar en tidning 17 kronor.   

Schibsted skriver vidare att Fotbolls-VM bidrog med stor annonsingång under juni månad. Ökningen online kan främst förklaras med växande intäkter från mobilen och webb-tv.

Aftonbladets publisher Jan Helin, som också är chef över det nya affärsområdet Schibsted Publishing, gläds över det positiva resultatet.  
– Det är ett starkt resultat för både Schibsted Publishing och Aftonbladet. Vi fortsätter att vara ledande inom strukturomvandlingen på den svenska mediemarknaden. Det visar inte minst intäkterna online som ökade med 21 procent för Aftonbladet under kvartalet. Schibsted Publishing ökade annonsintäkterna online med 20 procent, säger han.

Helin lyfter fram att de också har haft framgång med sin betaltjänst.
– Förutom god annonstillväxt online kan vi visa upp en stark utveckling av vår betaltjänst Plus som nu har en kundbas över 200 000, bland annat tack vare en framgångsrik kampanj under försommaren. Men den viktigaste faktorn vill jag hävda är att vi stärker vår position som Sveriges ledande nyhetskälla. I maj hade Aftonbladet 3, 29 miljoner läsare per dag, vilket är en fantastisk siffra.

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

AftonbladetJan Helin

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.