Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Hemberg: "FB-drömmen är inte mobiler utan sök"

Publicerad: 3 April 2013, 10:37

Resumé kunde igår berätta att Nordnet-kunderna flyr Facebook-aktien. Bolagets sparekonom Günther Mårder menade att Facebook har stora strukturella problem i det att användningen per användare minskar. Avanzas sparekonom Claes Hemberg ger sig nu in i diskussionen. Han tror att Facebooks sökfunktion skulle kunna vända den negativa utvecklingen.


Ämnen i artikeln:

AvanzaClaes HembergFacebookNordnetGünther Mårder

"Ett lappkast? Ja, kanske!"

Avanzas sparekonom Claes Hemberg har ändrat uppfattning om Facebook-aktiens utveckling.

Hans  uppfattning går emot den som Nordnets sparekonom tillika före detta vd  för Aktiespararna, Günther Mårder, gav uttryck för igår.

"Vi har  pappren på bordet nu och vi är många som är chockade över att Facebook  inte har lyckats kapitalisera på all den kommunikation som försiggår hos  kunderna.", sade Günther Mårder till Resumé.

Han trodde heller inte att en eventuell telefonlansering kunde vända utvecklingen för aktien.

"Facebook  har stora strukturella problem så bolaget måste snarare visa hur man  kan skapa kassaflöde av kommunikation mellan bolagets kunder."

Claes Hemberg var också skeptisk – i alla fall till en början:
"Aktien sattes på börsen som världens största notering. Men priset var  svindyra 100 gånger årsvinsten. Då var det inte svårt att vara skeptisk  och jag avrådde starkt." skriver Claes Hemberg.

Han menar dock att Facebooks sökfunktion kan vända utvecklingen:
"När  jag talar med experter på sociala medier menar de att det är en  fb-sökfunktion som hela tiden saknats. Men den kan Facebook bli ett eget  universum, hoppas sociala mediefolket. Då kan Facebook bli ett socialt  internet i sig självt", skriver han.

Han exemplifierar det hela  med att om någon söker på exempelvis "resa" ska Facebook kunna ge dig:  "dina vänners idéer och bolag skulle kunna annonsera till bästa pris  intill..."

Sökfunktionen lanserades i januari.

Claes Hemberg efterlyser en rejäl analys av densamma samt dess effekter på intäkterna för att kunna rekommendera köp:

"Jag  köper inte. Men jag avvaktar. Ger sociala medieproffsen fb-söket goda  betyg så är jag intresserad. Fb-drömmen är inte mobiler utan sök",  skriver Claes Hemberg.

Claes Hemberg vill dock lägga in en brasklapp.

"Om  de sociala medieproffsen får rätt om söket och sedan rätt om  sökpengarna...återstår att så. Det är än så länge bara en fb-dröm.",  skriver Claes Hemberg.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.