Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Hemberg tror inte på annonser i sociala medier

Publicerad: 5 November 2013, 12:23

Claes Hemberg.

Foto: Pressbild.

Twitter introduceras på New York-börsen, NYSE inom kort. Avanzas sparekonom Claes Hemberg ställer sig frågan om bolaget har nåtts av storhetsvansinne efter att ha höjt priset med 30 procent.


Ämnen i artikeln:

TwitterAvanzaClaes HembergFacebook

”…Och vi måste fråga oss är annonser i sociala medier så lönsamt. Jag tvekar:”, skriver Claes Hemberg.

Han tycker att man verkligen noga bör tänka igenom sitt  ”Twitter-tänk” innan man slår till och köper Twitter-aktien inför  mikrobloggstjänstens notering.

Claes Hemberg menar att Facebook väckte hysteri  med sin storlek på 1,2 miljarder användare och att de lyckades få även  de ”utan luktsinne att känna doften av pengar.”

Han anser också att det var just därför som Facebooks magplask blev historiskt
”Värdet  föll 50 mdr dollar eller hiskeliga 350 mdr kr. För ledningen  nonchalerade investerare. De höjde i stället värderingen stegvis. De  tryckte fler aktier…Annonsintäkterna från mobiler saknades.”, skriver  Claes Hemberg.

Han konstaterar att det inte tog mindre än 16 månader  för kursen att återhämta sig och att kursen svängde med 20 procent på en  dag vid den
senaste rapporten.

”Spekulationen är tossig, fortfarande idag.”

Claes Hemberg menar att Twitter är en lite annorlunda historia.

Bolaget har visserligen 250 miljoner användare, men värderingen 1/10.

Claes  Hemberg konstaterar också att Twitter har lärt sig lite av  ”Facebookskolans egensinniga krokben.” Han tar upp det faktum att  Twittergänget har varit ute och på turné och talat om ett modest  aktiepris, men menar ändå att vanligt folk får vänta på fakta.

Det vill säga  att Twitter faktiskt inte tjänar pengar.

”Istället tar de in pengar  vid noteringen, 1,6 mdr usd för bolagsshopping. Dessutom har de senaste  dagarna ändå höjt aktiepriset 30%”, skriver Claes Hemberg.

Han menar  också att om man ska följa lärdomarna från Facebook kan man lika gärna  vänta med att köpa Twitter till dess att siffrorna finns på bordet och  att bolagets mobilannonsering visar på starka siffror.

Han väljer hellre själv bolag som har rejält med intäkter.
”Senast köpte jag Björn Borg, Sportamore och Softronic. Så lägg nu inte alla pengar på Twitter-kontot.”, skriver Claes Hemberg.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.