Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

Hemnets ägare skärper kraven på köparna

Publicerad: 19 Augusti 2015, 06:31

Ägarna vill ha kontroll över affärsmodellen efter även försäljningen av Hemnet, tv-profil rasar över att bli uthängd i reklam på Facebook och hackare läcker namn från otrohetssajt. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

FacebookBjörn RietzTV4

Tuffare krav från Hemnets ägare
I våras lade Schibsted ett bud på 1,5 miljarder för att köpa alla aktier i Hemnet. Ny har två av Hemnets fyra ägare, Mäklarsamfundet och FMF, arbetat fram en lista med villkoren som måste uppnås för att acceptera bud på bostadssajten. De ovan nämnda mäklarna har till skillnad från de övriga ägarna inte accepterat Schibsteds bud. Enligt källor till Di har de istället raggat upp andra anbud från bland annat Bonnier. Enligt tidningen skulle kravlistan vara till för att säkerställa kontrollen över affärsmodellen även efter en försäljning, till exempel fördelningen av annonsintäkter mellan mäklarna och Hemnet.

Användarna trötta på Apple Music
Enligt Musicwatch undersökning som bygger på svar om vad 5 000 amerikanska användare av Apple Music uppger 48 procent uppger att de inte längre använder streamingtjänsten. Därtill har 61 procent av användarna stängt av den automatiska förnyelse som sätter igång när gratisperioden på tre månader löpt ut. Det skriver The Verge.

TV4-profilen i antirynk-reklam – mot sin vilja
Under de senaste dagarna har en reklam med Laila Bagge, känd från TV4:s Idol, dykt upp på Facebook. Tv-profilens namn och bild används i annonserna. "Laila Bagge avslöjar hennes 5 euro hemlighet om hur man fuskar mot tiden och ta bort rynkor. Hennes chockerande 14 dagars resultat avslöjas!", står det bland annat i annonsen. Laila Bagge, som inte varit inblandad, rasar över kampanjen på sin blogg.
– Jag är riktigt förbannad och känner en stor frustration över att någon är så fräck att de utnyttjar mitt varumärke för att sälja produkter som jag inte känner till, har sett eller hört talas om överhuvudtaget, skriver hon.

Hackare läcker namn från otrohetssajt
Tidigare i somras kom hackare över information om otrohetssajten Ashley Madisons 37 miljoner användare och hotade med att gå ut med informationen på nätet. Nu har gruppen bakom intrånget dumpat 9,7 gigabyte data om användarna på den obskyra del av internet som kallas "dark web". Utöver att filerna innehåller både kontouppgifter samt kreditkortsuppgifter så avslöjas också vilken typ av partner medlemmarna på sajten letat efter. Det rapporterar Wired.

Prognos: Så kommer reklampengarna fördelas i presidentvalet
Enligt en rapport från Borrell Associates som AdAge har tagit del av kommer digital annonsering att få ökat betydelse under nästa års presidentval i USA. Över en miljard dollar, en andel på 9,5 procent av de totala politiska reklaminvesteringarna, kommer att spenderas digitalt 2016. Störst andel av den politiska reklamkakan i USA får tv med investeringar på 5,8 miljarder dollar. En andel på 51 procent. Med 11,4 miljarder dollar kommer de politiska reklaminvesteringarna att ligga 20 procent högre jämfört med valåret 2012.  

SVT:s favoriter att leda Eurovision
Enligt uppgifter till Expressen vill SVT se Eurovision-vinnaren Måns Zelmerlöw och förra programledaren Petra Mede som programledare för Eurovision i Stockholm nästa år.
– Det är de här två namnen SVT vill ha, säger en källa till tidningen.


Misstänktas namn på Polisens Facebooksida
I början av augusti grep Malmöpolisen tre personer som misstänktes ligga bakom några av våldshändelserna i Malmö. Polisen skrev om händelsen på sin Facebooksida, vilket gav många läsarkommentarer. I fredags lade någon upp en kommentar som innehöll uppgifter om två av de misstänkta där förnamn, efternamn och födelseår skrevs ut. Det tog fyra dagar innan Polisen plockade bort kommentaren, rapporterar TT.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se


Ämnen i artikeln:

FacebookBjörn RietzTV4

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.