Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

Hemnets roll i spelet om Aftonbladet

Publicerad: 2 Juli 2015, 07:32

Schibsted vill köpa Hemnet – kan de då sälja Aftonbladet?

Bonniers bud på Aftonbladet kan bli högt. Trafiken är guld, resten är problem. Men dragkampen handlar också om Hemnet, som Schibsted lade fientligt bud på.


Ämnen i artikeln:

AftonbladetBjörn RietzBonnier ABSchibsted

Den svåra frågan i Bonniers intresse för Aftonbladet lyder: Var ska snittet läggas?

Schibsteds bygge är väl integrerat mellan varumärken på papper, marknadsledande sajter, storsatsning på mobilt och tv samt en omfattande slussning av trafik till e-handel och tjänster.

De digitala framgångarna för Schibsted bygger på två strategier: bygget av starka trafikmotorer som Aftonbladet och Verldens Gang samt uppskalning och global utrullning av sajter som Blocket.

Så hur mycket av den svenska verksamheten är Schibsted beredd att sälja? Och kan Bonnier i så fall räkna hem affären? Det finns åtminstone tre tydliga nivåer för en affär:

1. Sälja papperstidningen Aftonbladet och dess bilagor till Expressen. Med tanke på medieutvecklingen torde priset vara försumbart, men kostnaderna för samordning höga. En högst osannolik och otidsenlig affär.

2. Köpa hela Aftonbladet med tidning, sajter, tv och mobiltrafik. Priset blir då skyhögt. Med en multipel på tio gånger årsvinsten och någon miljard i synergieffekter närmar det sig fem miljarder kronor. Kvar finns ändå problemet med trafik till och från Schibsteds e-handel och tjänster.

3. En kompromiss där Bonnier köper hela rasket, men avtalar om att leverera tillbaka trafik i storleksordningen fem miljoner besök per dag, kanske genom att skapa ett gemensamt bolag för trafikreglering. Priset blir då överkomligt, i miljardklassen, men affärsnyttan för Bonnier beskärs kraftigt.

Kvällstidningarna har svarat för många av de banbrytande affärslösningarna på senare år och oftast levererat god vinst till sina ägare. Men denna gång finns ytterligare en joker i leken: Hemnet, som både Schibsted och Bonnier vill köpa.

Vid sidan av Schibsteds Blocket finns ingen svensk sajt med samma potential. Schibsteds bud på 1,5 miljarder för Hemnet var inte förankrat hos säljarna, som låg i förhandlingar med bland andra Bonnier.

Bonniers läcka om sitt intresse för Aftonbladet kan ses som en hämnd för Schibsteds agerande och en markering av riksgränsen: "Ni har Finn i Norge, låt oss få Hemnet i Sverige (som vi ägde en fjärdedel av och sålde alldeles för billigt för 35 miljoner 2011)".

En möjlig utgång av rävspelet kan bli att Bonnier, som nyligen fyllde på kassan med en halv miljard i obligationer, nästa år majoritetsäger Hemnet. Då uppstår en vinn-vinn-situation där Bonnier AB med större tyngd kan diskutera ett samägt bolag för kvällstidningar och sajter.

Leif Holmkvist

Reporter

leif.holmkvist@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.