Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Hen blir Bonnierchef

Publicerad: 4 oktober 2013, 10:08

Claes de Faire, chefredaktör på Resumé, bjuder på en fredagsbetraktelse.

Inom Bonnier finns en helt egen (o)logik. Och den genomsyrar också processen för att hitta Jonas Bonniers efterträdare.


Ämnen i artikeln:

Claes de FaireResumé

I senaste numret av Resumé är jag särskilt nöjd över rubriksättningen på ettan:
"Vad gör du om Lanny ringer dig?"

Lanny är alltså headhuntern Lanny ET Nilsson på Egon Zehnder och jobbet är koncernchefsjobbet för Bonnier AB. Men det visste du redan.Tro mig, antagligen går just nu din chef/kollega omkring och funderar på detta. Om hen inte tror sig ha en chans att få toppjobbet som vd för Bonnier AB är i varje fall intresset – den sk snackisgraden – skyhög.

Men vi börjar någon annanstans.

I efterdyningarna av de två Bonnierböckerna går det snabbt att förstå att familjen Bonniers ledarstil har styrts av dess begräsningar. Det har gett en kultur där små påvedömen byggts upp och där varje enskild chef får mycket (för mycket?) makt (om man är intresserad av att maximera vinsten).

Eftersom Bonnierättlingarna främst är direktörer framför redaktörer (undantag finns självfallet) så har man helt enkelt varit nöjd så länge det kulturella arvet förvaltats och pengarna strömmat in.

Allt var enklare förr. När de tunga bokförläggarna ännu var i livet och företaget styrdes på ett helt annat sätt. Klart att även medieklimatet var annorlunda. Bonnier var världsberömt – i Sverige. Nu har man tagit steget utanför landets gränser men någon glad ekonomisk läsning är rapporterna verkligen inte. Den som ska leda Bonnier måste vara förberedd på ett tufft jobb där varje förändring kommer att häcklas. Här finns inga analytiker som kommer klappa dig på axeln när du rationaliserar.

Bara skitsura kulturskribenter.

I klartext vill jag vara tydlig: Vill Bonnier inte tjäna pengar går det ypperligt att fortsätta som nu. Men då är nog stiftelseformen att föredra framför aktiebolag.

Hur skulle situationen på Bonnier kunna se annorlunda ut? Är man intresserad av det strikt ekonomiska så borde de enskilda chefernas makt inskränkas. Tänk att Jan Scherman och Bengt Ottosson inte lyckades med sina planer att slå samman TV4 och Expressen. Med rätt ledarskap hade det naturligtvis varit ett vinnande koncept. Om någon hade pekat med hela handen och sagt: Just do it!

Det finns mer do it att göra i Bonnierkoncernen. Rätt mycket borde slås samman eller styras av en gemensam hand. Gunilla Herlitz är idag den enda med tydligt och rejält mandat. Som chef för relativt färska Bonnier News Sweden ligger ansvaret på henne att få DN, Expressen, SDS och DI att samarbeta och hitta synergieffekter. Likheterna är få och viljan att samarbeta sägs ha varit relativt låg. Allt går lättare med en gemensam chef med ett tydligt uppdrag och mindre småpåvar som vill bevara sitt revir.

Och för Bonnier är pengar viktigt. De är dessutom en ägarsläkt som växer i rekordfart och ska alltså försörja långt många fler än de gör idag. Alltså är det en nyckelrekrytering som ska göras och vart jag än vänder mig så här förhösten 2013 så står det en nyfiken djävel och frågar mig vem som blir Jonas Bonniers ersättare.

Tro mig, hade jag vetat hade vi tryckt det.

Men lite har jag pusslat samman och det kommer här (jo, det låter lite som Palmeutredningen):

Mediespåret

Det blir en mediechef från ett annat stort bolag och då nämns den norska Sverigevännen Rolv Erik Ryssdal, idag koncernchef för Schibsted som önskenamnet. Varför han skulle vilja lämna både Schibsted och den famösa vita villan på Bjørnveien 48 i centrala Oslo är obegripligt att förstå. Enligt uppgift ska Egmonts vd Steffen Kragh ha fått en skarp sondering av Lanny ET Nilsson. Men han vill inte ha det.

Affärsområdesspåret

Jonas Dalborg (Books), Casten Almqvist (Broadcasting) och Gunilla Herlitz (News) sägs alla tre vilja ha det. Nu kan det inte bli någon av dem för de har alla rejäla problem och utmaningar på sina respektive områden och det skulle fördröja deras viktiga arbete om man var tvungen att hitta en ersättare till dem. Bättre då att låta dem vara kvar och inte flytta det som till synes faktiskt verkar fungera rätt bra.

Företagsledarspåret

En befintlig företagsledare som kan lämna vilken bransch som helst för att bli Bonnierchef. Själv har jag föreslagit Electrolux tidigare vd Hans Stråberg som både är ung (nåja) och verkar ha långtråkigt. En gång vd alltid vd och då spelar kanske inte bransch så stor roll.

Tes 1. Det blir inte du eller din kollega som blir ny vd för Bonnier AB. Det blir en tung industrialist. Troligtvis har du inte hört talas om hen när du här namnet. Tråkigt men sant.

Tes 2. Det blir inte en av affärsområdescheferna. Varför? Jo, för väljer du någon av dem riskerar de andra att bli sura för att de inte fick jobbet.

Tes 3. Lanny ET Nilsson är tung partner på Egon Zehnder. Där tror man på kulturen att tillsätta en vd efter en vd. Dvs du kan ha varit affärsområdeschef på Ericsson med en mångdubbel budget och ändå inte bli aktuell som Bonnierchef. En vd ersätts med en vd enligt Zehnders princip.

Tes 4. Lönen är för låg. Det låter konstigt för Jonas Bonnier tjänar ändå mellan 7-8 miljoner kronor om året men det borde snarare ligga på mellan 10-15 miljoner kronor. Är du företagsledare på den nivån, varför skulle du nöja dig med mindre om du ändå ska jobba häcken av dig och bli jagad i media?

Tes 5. Du ska palla med att styras av en släkt. Inte alltid att de agerar helt professionellt.

Så var landar vi?

Det blir Gunilla Herlitz. Det behövs någon som kan peka med hela handen.

"Men det kunde ju inte bli någon av affärsområdescheferna? Det har du ju själv skrivit här uppe".

Då glömmer ni det viktigaste när man ska spekulera kring Bonnier.

Då gäller ingen vanlig logik.

Inom Bonnier finns en helt egen (o)logik.

Därför blir det antagligen Gunilla Herlitz. Hon verkar nämligen lärt sig den logiken.

Claes de Faire
chefredaktör

Claes de Faire

Ämnen i artikeln:

Claes de FaireResumé

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.