Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Henrik Sjödin ny bloggare hos Resumé

Publicerad: 27 oktober 2017, 09:03

Henrik Sjödin, planner på Åkestam Holst med ett förflutet som forskare på Handelshögskolan, börjar blogga hos oss.


Ämnen i artikeln:

Åkestam HolstBloggareHandelshögskolan StockholmResumé

Henrik Sjödin har de senaste åren arbetat på Åkestam Holst, men har dessförinnan en gedigen akademisk karriär i ryggen. Nu börjar han dela med sig av sina tankar för Resumés läsare.

Vad kommer du att skriva om i bloggen?
– Om beteende och beteendeförändring! Vanor, psykologi, behavioral economics, personlig utveckling och annat härligt kommer att komma upp. Jag vill inspirera till att grotta ner sig i beteenden, både sina egna och andras. Varför de ser ut som det gör och ännu mer hur de kan påverkas, säger han.

– Bloggen kommer växa fram med en blandning av idéer och fakta och mina personliga reflektioner i det här ämnet. Jag vill till exempel försöka skriva på ett sätt som väcker tankar om marknadsföring, kommunikation och konsumtion — fast ofta med avstamp i beteendeförändring på hemmaplan, alla de där sakerna man skulle vilja göra mer av. De goda vanorna. Helst skulle jag önska att läsaren får nya saker att tänka på både i sin yrkesroll och sitt privatliv.

Vilka vänder du dig till?
– Alla som vill ha en anledning att reflektera över hur de själva och andra fungerar och vill påverka beteenden.

Du har en bakgrund i den akademiska världen. Hur påläst är reklambranschen överlag?
– Ja, jag har en bakgrund som forskare och lärare på Handelshögskolan, med inriktning på konsumentbeteende — dvs hur människor använder begränsade resurser, som tid och pengar och uppmärksamhet, för att göra val och fylla sina behov. Det kommer nog att märkas i bloggen, utan att texterna blir forskarprosa eller läromedel. Inspiration och hypoteser är ju självklara drivmedel i vår bransch. Och jag upplever att den akademiska världen är en uppskattad leverantör både av intressanta perspektiv och evidens, dvs vad som faktiskt funkar. Vetenskapliga bevis för effekter är hårdvaluta. När de förpackats på ett sätt som blir tillgängligt för branschen.

Vilken är den mest brännande frågan i branschen just nu?
– Mitt givna svar är #metoo. Rapporteringen lyfter frågor som ligger nära själva definitionen av brännande. Bortom det, men kanske ändå relaterat, skulle jag säga nyfikenhet! Att orka vända på stenar, tänka nya tankar, på djupet intressera sig för hur människor fungerar, försöka ta reda på hur det ligger till. I stort och smått.

Här hittar du Henrik Sjödins första inlägg "Ta hem nobelpristagarens idé".

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.