Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag28.02.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Herlitz bekräftar Resumés nyhet – tar över DI

Publicerad: 4 September 2014, 12:42

Gunilla Herlitz.

Foto: Andreas Elgstrand.

Dagens Nyheters och Expressens vd Gunilla Herlitz bekräftar Resumés avslöjande i dag om att hon blir vd även för Dagens Industri. Förändringarna, som ska ge kostnadsbesparingar, träder i kraft den 1 oktober. – Med en gemensam affärsområdesledning kommer vi bättre kunna tillvarata möjligheterna till samordningsvinster inom bland annat försäljning, digital utveckling, IT, ekonomi och HR, säger hon i en kommentar.


Ämnen i artikeln:

Henrik Stangel

I ett pressmeddelande bekräftar Bonnier Resumés avslöjande i dag att Gunilla Herlitz även blir vd för DI. Hon får huvudrollen i Bonnier-vd:n Tomas Franzéns nya organisation.

”Bonnier News bildar en gemensam affärsområdesledning för de tre dagstidningarna Dagens industri, Dagens Nyheter och Expressen. Samtidigt meddelas att Gunilla Herlitz, som även är affärsområdeschef för News Sweden, kommer att tillträda som vd på Dagens industri. Förändringarna träder i kraft den 1 oktober”, står det i releasen.

Bonnier meddelar att samordningen möjliggör kostnadsbesparingar ”vilket frigör resurser för investeringar som syftar till att öka andelen intäkter från områden med uthållig tillväxt”.

Precis som Resumé skrivit kommer Henrik Stangel, DI:s nuvarande vd, att ingå i affärsområdesledningen med ett övergripande ansvar för de tre tidningarnas annonsförsäljning.

Tidningarna kommer att kvarstå som separata bolag, med separata bolagsledningar, meddelar Bonnier.

– Det här är tre tidningar med starka och särpräglade publicistiska produkter och tre starka chefredaktörer. Samtliga tre tidningar uppvisar i dagsläget lönsamhet och håller en hög publicistisk kvalitet. Det är alltså från en styrkeposition som vi nu tar steget och påbörjar den här förändringen som är helt nödvändig för att vi ska kunna rusta dagstidningarna för en framtid där intäkterna från tryckt media är strukturellt fallande, säger Gunilla Herlitz.

Magnus Helander

Ämnen i artikeln:

Henrik Stangel

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.