Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Herlitz kör sitt eget race på DN

Publicerad: 10 februari 2010, 15:15

Gunilla Herlitz har oinskränkt mandat att vända krisande DN. Omfattningen av förra veckans varsel diskuterades inte ens på det senaste styrelse­mötet. Men personalen känner sig blåsta av ledningen: – Jag känner mig lurad och det tror jag att hela redaktionen gör, säger journalistklubbens ord­förande Hans Arbman.


Ämnen i artikeln:

Gunilla Herlitz

truefalse

Snart ett år har gått sedan koncernchefen Jonas Bonnier och styrelseordförande Carl-Johan Bonnier enades om att låta DI:s publisher Gunilla Herlitz ersätta Thorbjörn Larsson som DN-chef.

Men först förra veckan kom den nedskärning som många har väntat på i flera år. 120 av företagets cirka 550 anställda varslas om uppsägning. Före jul drogs 9 tjänster på webben in och 15 nätsäljare fördes över till Bonniers digitala säljbolag. 144 färre innebär att var fjärde anställd på DN försvinner.

Gunilla Herlitz utsågs den 2 september, men tillträdde först den 2 november och lade då fram en ny organisation med färre chefer. De anställda på nyheter och feature tvingades söka om sina  jobb och en pool, av DN-humorn döpt till isvaken, med 20 tjänster skapades. En rad frilans- och stringeravtal har sagts upp. Alla chefer i nyhetsorganisationen har successivt bytts ut.

Därmed hoppades facket och många anställda att det skulle räcka. Men förra torsdagen kallades hela personalen till stormöte och fick veta att 120 skulle varslas. Journalistklubbens ordförande Hans Arbman talade om chock:
– Min förvåning är uppriktig. I de förhandlingar som vi har fört har vi fått mycket tydliga svar om att förändringarna från den 2 november inte ska leda till varsel. Vi trodde att ledningen först ville pröva den nya organisationen och avvakta annonsutvecklingen.
– Många här i huset har spekulerat i om ledningen har haft en dold agenda och nu verkar det som att det var fallet.

DN:s svaga resultat, 109 miljoner back i fjol, har varit väl känt. Annonsbortfallet var över en kvarts miljard och många av annonsörerna kommer inte tillbaka när konjunkturen vänder.
– Vi är inte så naiva att vi tror att DN kan köras med hundra miljoner i förlust år ut och år in, säger Hans Arbman. Vi känner väl till DN:s ekonomiska situation och prognos. Men vi har inte fått några tecken på att ledningen tänkte varsla så många.
Om en vecka väntas DN-ledningen presentera fler detaljer om varslen och hur de kommer att slå mot avdelningarna.

Enligt Resumés källor för­delas de så här: 60–70 tjänster på redaktionen, 20–25 tjänster på annonsavdelningen och 30–35 tjänster inom upplaga och administration.
– Vi vet inget om det, säger Hans Arbman. Eller när vi får beskeden. Många är oroliga för sina jobb eller för DN:s journalistik. Andra är förbannade på sättet som det här har gjorts och de flesta känner sig svikna.
– Men varslen har utlöst ett stort engagemang, folk frågar spontant vad de kan hjälpa till med.

Hans Arbman sneglar nu på DN:s systertidning Sydsvenskan som ska banta ytterligare 90 tjänster inom tre år och har lovat frivilliga lösningar. Men DN-ledningen vill enligt Resumés källor hävda las regler om avsaknad av tillräckliga kvalifikationer. Då behöver arbetsgivaren inte sparka de sist anställda, utan kan välja mer fritt.
– Vi anser att de som är anställda på DN har tillräckliga kvalifikationer, säger Hans Arbman.

Gunilla Herlitz har uttalat att DN kan göras lika bra med 100 färre anställda?
– Här är ingen som sitter och rullar tummarna. Klart att det får otroliga konsekvenser om så många ska gå.

Fackets arbetstagarkonsult är snart klar med sin utredning, som bygger på den nya organisationen, men med samma bemanning som i dag:
– Den är passé, konstaterar Hans Arbman dystert. Det är bortkastat jobb.
Resumé har enträget försökt få tala med Gunilla Herlitz. Via sin sekreterare låter hon meddela att hon inte ger några intervjuer, utan fokuserar på det interna arbetet.

Leif Holmkvist

Reporter

leif.holmkvist@resume.se

Ämnen i artikeln:

Gunilla Herlitz

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.