Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag08.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Herlitz om förändringarna på Bonniers tidningar

Publicerad: 22 September 2015, 13:20

Gunilla Herlitz, vd för Bonnier News.

Foto: Andreas Elgstrand.

Gemensam säljorganisation och ny chefredaktör på Dagens Industri. Bonnier News vd Gunilla Herlitz kommenterar dagens stora förändringar på tidningarna.


Ämnen i artikeln:

Dagens NyheterGunilla HerlitzExpressenBonnier NewsDagens Industri

Det har byggts en spiraltrappa mellan våningsplanen som skiljer DN och DI på Gjörwellsgatan. Den förbinder de båda tidningarnas gemensamma digitala utveckling. Snart kommer en ny trappa att byggas, då den gemensamma säljorganisationen som offentliggjordes i dag tar plats på DN:s och Expressens våningsplan.

Källor till Resumé har spekulerat i att "Herlitz-trapporna" skulle vara en fingervisning om utökat samarbete mellan de tre tidningarna som hon är vd för. Och det har du nu fått rätt i, även om hon återigen stänger dörren för redaktionell samordning.
– Nej, några sådana planer finns inte, även om frågan så klart har diskuterats. Snarare är det tvärtom. Det är viktigt att behålla de skillnaderna i de redaktionella profilerna. Men på andra områden, som exempelvis digital utveckling, är det bra eftersom det krävs stora gemensamma investeringar, säger Gunilla Herlitz.

Sedan tidigare sker samarbete inom exempelvis upplagehantering och traffic. Skapandet av en gemensam försäljningsavdelning är nästa steg i att hitta samordningsvinster och samtidigt bli bättre på att möta marknadens krav.
– Det handlar dels om att vi ska bli bättre på vår försäljning och vara närmare kunderna. Att bli mer snabbfotade och anpassa oss till kraven som finns på marknaden. Dels handlar det också om att växla upp en gemensam digital annonsförsäljning. Vi blir starkare tillsammans och får en större effektivitet i försäljningen, säger Gunilla Herlitz.

Vad är marknadens krav på er?
– Med vår digitala annonsförsäljning handlar det exempelvis om programmatic och ökad automatisering. Men i andra änden handlar det om att jobba närmare kunderna på en hög strategisk nivå. Där måste vi bli ännu bättre.

På tisdagseftermiddagen kom också nyheten att Lotta Edling är ny chefredaktör på Dagens Industri efter Peter Fellman som blir New York-korrespondent. Hon kommer närmast från tjänsten som redaktionschef på tidningen.
– Peter Fellman har varit chefredaktör i sex år och kände att han började bli färdig med uppdraget. Då var Lotta Edling det självklara valet. På DI känns det naturligt med en intern lösning. Allt ska inte förändras, även om Lotta naturligtvis kommer att sätta sin prägel på tidningen.

Enligt Resumés uppgifter ska det ha funnits ett missnöje hos Gunilla Herlitz med att Fellman släppte de båda Breakit-grundarna Stefan Lundell och Olle Aronsson. Det förnekar hon bestämt.
– Nej, jag var inte missnöjd med det över huvud taget. De ville driva och äga det själva, och då är det bara att önska dem lycka till, säger hon.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.