Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Herlitz stoppar Solidaritets annons

Publicerad: 5 januari 2010, 13:00

Resume.se kan avslöja att DN:s chefredaktör Gunilla Herlitz stoppat en annons från polska fackförbundet Solidaritet kring IKEAs agerande i landet. Gunilla Herlitz hävdar att annonsen är vilseledande, men Svenska Dagbladet valde att publicera annonsen då då den inte ansågs utgöra förtal, vara kränkande eller på annat sätt olämplig.


Ämnen i artikeln:

Dagens NyheterGunilla HerlitzIkea

Gunilla Herlitz. Foto: Paul Hansen

Den 30 december publicerade Svenska Dagbladet en annons från polska fackförbundet Solidaritet kring Ikeas agerande i landet.

Bakgrunden är en internationell aktion i tolv länder kallad Sticking Together, där polsk bevaknings- och säkerhetspersonal anklagar IKEA för dubbelmoral genom att företaget anses tolerera katastrofala arbetsförhållande hos företag som de samarbetar med.

Ett sådant exempel rör just Polen, där IKEA inte anlitar egen bevaknings- och säkerhetspersonal utan hyr in personal från företaget Solid Security.

Bakom aktionen står även Svenska Transportarbetareförbundet, som är medlemmar i Uni Global Property Services där även Solidaritet är medlem. Det svenska förbundet skräder inte orden över DN:s agerande:

– Det är ett mycket märkligt och man kan ju tro att DN är rädda för IKEA och att tappa annonser. Målet med aktionen var att få Solidaritet till förhandlingsbordet och när DN vägrar att sätta in en sådan annons minskar möjligheten att sätta tryck på IKEA och få till stånd en lösning, säger Peter Lövkvist, internationell sekreterare på Transport.

Men DN:s chefredaktör Gunilla Herlitz försvarar sig med näbbar och klor:

– Jag sade nej till annonsen eftersom den kan uppfattas som vilseledande då detta egentligen inte handlar om IKEA, utan tredje part i form av säkerhets- och bevakningsföretaget Solid, säger hon.

En ytterligare anledning till att hon sade nej till annonsen var för att det i slutet fanns uppgifter om att det förekommer trakasserier mot Solid-medarbetare som vill gå med i facket:

– Det stod något om att man hotar med att bryta armen på sådan. Detta visar ytterligare att annonsen inte handlar om IKEA eftersom det är ett företag som tillåter sina anställda att ha kollektivavtal, säger hon.

Svenska Dagbladet har alltså gjort en rakt motsatt bedömning:

– Även opinionsannonsering ryms inom Tryckfrihetsförordningen och sedan är det upp till oss att bedöma om det rör sig om förtal, kränkning eller om annonsen på något annat sätt är olämplig. Och jag ser inget problem med annonsen, säger Martin Jönsson, redaktionschef och ställföreträdande ansvarig utgivare för Svenska Dagbladet.

Han menar ändå att annonser om tredje part hör till ovanligheterna och att dessa därför bör granskas extra noga, men att det i just detta fall inte finns något skäl att stoppa annonsen.
– Annonsen föranledde ingen större diskussion hos oss, säger Martin Jönsson.

Hur ser du på att DN vägrar att ta in annonsen?
– Jag har ingen åsikt om hur DN agerar. Vi sköter vårt, säger Martin Jönsson.

Hur pass stor annonsör är IKEA hos Svenska Dagbladet?
– Det hör inte till saken, säger Martin Jönsson.

Gunilla Herlitz vill inte kommentera SvD:s agerande i frågan:

– Jag tog beslutet efter diskussion med ett antal personer hos oss. När det gäller SVD får man göra sin egen bedömning och det är inget jag kommenterar. Sedan kan man bara tillägga att jag utgår från att syftet med annonsens utformning var att man skulle tro att det hela handlar om IKEA då säkerhetsföretaget ifråga inte är särskilt känt i Sverige, säger Gunilla Herlitz.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.