Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Herngrens FLX tar in stjärnkreatör och Jarowskijs förre vd

Publicerad: 8 Januari 2013, 13:38

Niclas Carlsson (t.v), cd på Lowe Brindfors, ny delägare och kreativ producent på FLX. Pontus Edgren, ny vd på bolaget.

UPPDATERAD Felix Herngrens produktionsbolag, FLX, tar in Jarowskijs tidigare vd Pontus Edgren som ny vd. Lowe Brindfors fd cd Niclas Carlsson får rollen som kreativ producent. Tillsammans med Bonnierägda Nordic Broadcasting blir de nya delägare i bolaget: – Som kreatör tycker man att det är kul att växla mellan olika former. Så nu breddar vi verksamheten och skapar egna affärsområden för att kunna locka de allra bästa kreatörerna, säger Pontus Edgren.


Ämnen i artikeln:

Felix HerngrenNiclas CarlssonFLXPontus Edgren

FLX ligger bakom framgångsrika succéer som Solsidan. Bolaget arbetar också med långfilmen Hundraåringen som klev ut genom fönstret och förvann och en hel del reklamuppdrag.

De nya förändringarna innebär också att Bonnier breddar sin satsning på produktionsbolag samt att FLX förstärker sin inriktning på drama och komedier:

–  Vi kommer att satsa stort på tv och långfilm, men även stärka vår reklamfilmsdel, med målet att hålla absolut högst kvalitet på marknaden. Jag är enormt glad att få ombord Pontus och Niclas och att Bonnier vill satsa på oss, eftersom det är en väldigt branschkunnig och långsiktig ägare, säger Felix Herngren, kreativ chef på FLX i en kommentar.

I augusti 2012 aviserade Pontus Edgren att han skulle lämna vd-rollen på Jarowskij. Nu blir han alltså ny vd för Felix Herngrens produktionsbolag FLX, som bland annat ligger bakom Solsidan i TV4:
– Vi blir ett produktionsbolag som kan erbjuda många kreativa projekt inom tv, långfilm och reklam. Vår mix gör att vi kan locka de bästa kreatörerna, säger Pontus Edgren.

Hans första uppgift som vd för det nya bolaget blir att bygga upp en betydande tv- och filmverksamhet:
– FLX har haft en större reklamfilmsverksamhet sedan 6-7 år tillbaka, men nu går vi från att vara ett samproduktionsbolag till att skapa egna produktioner inom komedi och drama, säger Pontus Edgren.

Han vill inte gå in på vilka ekonomiska mål som man har med det nya bolaget. Pontus Edgren ser dock att efterfrågan på svenska produktioner är riktigt stark just nu.  Inte minst vad gäller olika dramaserier:
– Krimgeneren är en mycket stark kategori och de amerikanska inköpen på det området ligger inte i närheten av sina svenska motsvarigheter, säger han.

Niclas Carlsson
, tidigare creative director på reklambyrån Lowe Brindfors, går in som kreativ producent och blir, precis som Pontus Edgren, delägare.

Pontus Edgren uppger att han har känt såväl Niclas Carlsson som Felix Herngren i fem år:
– Vi har funnit varandra i det att vi har en nära och gemensam syn på vad vi tycker är roligt och bra innehåll, säger Pontus Edgren.

Nicklas Carlsson var ju den som skrev avsnittet om klichémannen till den tredje säsongen av Solsidan. Man vågar ju inte längre säga att man måste tänka på refrängen längre?
– Haha, jo, det var ett riktigt kul avsnitt. Han har ju också mycket erfarenhet av att arbeta med reklamfilmsverksamhet med tanke på sin bakgrund inom branschen, vilket FLX kan dra stor nytta av, säger Pontus Edgren.

Vad tar du med dig från din tid på Jarowskij?
– Nätverket. Ett produktionsbolag är oerhört beroende av att ha de bästa frilansarna knutna till sig, säger Pontus Edgren.

Han berättar också att FLX räknar med att köra en rekryteringsdrive under våren. Här är det framförallt kreatörer och duktiga manusförfattare som efterfrågas.

Faktum är också att en röd tråd i hela FLX verksamhet blir att fokusera på just det kreativa:
– FLX blir ett bolaget som ägs och styrs av kreatörer till skillnad från många av våra konkurrenter, säger Pontus Edgren.

FLX har tidigare styrts av Felix Herngren och Cornelia Opitz, som är operativt ansvariga för bolagets reklamproduktioner.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.