Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag30.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Historiskt ras: Medieinvesteringarna föll med nära två miljarder under Q2

Publicerad: 31 Augusti 2020, 10:01

Medieinvesteringarna under det andra kvartalet uppgick till 8,5 miljarder kronor, vilket är nära 1,9 miljarder kronor mindre än samma kvartal förra året. Det visar IRM:s senaste rapport.


Ämnen i artikeln:

MedieinvesteringarIRM

Den senaste kvartalsrapporten från IRM, som mäter medieinvesteringarnas utveckling, är föga förvånande ingen munter läsning för mediebranschen. Det andra kvartalet 2020 innebar ett på 18 procent jämfört med det andra kvartalet 2019. 

– Detta är ett tapp som saknar motstycke i IRM:s mätningar av medieinvesteringar. Inte ens under finanskrisen kunde vi notera tapp i den här storleksordningen, säger IRM:s vd Madeleine Thor i en kommentar. 

Bakom raset i investeringar ligger förstås Covid-19 pandemin och restriktionerna som följde i dess spår. Resumé har vid flera tillfällen rapporterat om annonsörer som kraftigt dragit ned eller till och med strypt medieinvesteringarna under den rådande situationen.

På mediesidan påverkas alla negativt. Digitala investeringar, marknadens draglok under 2010-talet, backar. Men värst drabbas kategorier som bio och utomhus.

– Medieinvesteringarna är mycket volatila i kristider, det är en av de första investeringarna som man drar in på. Vi ser därför en kraftig effekt, men vi tror samtidigt att marknaden redan nästa år kan påbörja en återhämtning, avslutar Thor.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

MedieinvesteringarIRM

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.