Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Högerextremt parti fick in annons på DN och GP

Publicerad: 28 Augusti 2018, 06:21

Gustav Kasselstrand, partiledare för Alternativ för Sverige.

Foto: Wikimedia Common/Carl Ridderstråle.

Det högerpopulistiska partiet Alternativ för Sverige lyckades annonsera på flera svenska nyhetssajter, Buzzfeed testar medlemskap och Youtube låter användarna kontrollera sitt tittarbeteende.


Ämnen i artikeln:

Dagens NyheterDagens MediaGöteborgs-PostenMorgonsvepet

Alternativ för Sverige fick in programmatic på nyhetssajter
Partiet Alternativ för Sverige, som beskrivs som högerpopulistiskt, lyckades under gårdagen publicera annonser hos flera svenska nyhetssajter, däribland Dagens Nyheter, Göteborgs-Posten och Dagens Media. Annonserna togs in via det programmatiska systemet och placerades uppe i toppbannern, vilket Breakit var först att rapportera om. Alexander Lydecker, försäljningschef på Bonnier News, säger till Breakit att man inte har kunnat bekräfta att annonsen är äkta. GP däremot beklagar det hela på Twitter.

— Göteborgs-Posten (@GoteborgsPosten) 27 augusti 2018Detta är inte en annons vi vill ha på GP. Den har publicerats via vårt automatiska annonssystem. Vi vill i vanliga fall godkänna alla politiska annonser innan de syns hos oss. Vi jobbar nu på att få bort den samt säkerställa hur vi ska undvika att det här sker igen.

Alternativ för Sveriges vice partiledare William Hahne bekräftar kuppen:

— William Hahne (AfS) (@William_Hahne) 27 augusti 2018Jag kan bekräfta att vi framgångsrikt har annonserat vår återvandringspolitik på @dagensnyheter, @GoteborgsPosten och en rad andra etablissemangssajter! #AfS2018 https://t.co/04xjldq0w3

Buzzfeed testar medlemskapsprogram
Buzzfeed samarbetar med Google kring en medlemskapsmodell som kommer att fråga läsare om de önskar donera pengar till sajten, skriver Digiday. Detta liknar modellen som The Guardian använder sig av idag. Digiday har sett banners som visar knappar med doneringar om mellan fem till 100 dollar. Som tidigare rapporterat går digitala medier som Buzzfeed, Mashable, Vice med flera igenom utmanande tider just nu, med svagare annonsering.

Youtube låter dig kontrollera tittartiden
Sitter du och kollar Youtube-klipp tills ögonen går i kors? Nu blir det lättare att vara uppmärksam då Youtube inför en möjlighet att sätta gränser på tittartid och uppmanar dig att ta pauser. Funktionen ”Time watched” som rullades ut under gårdagen och följer Apple och Facebook, som också börjat ta liknande ansvar.

Facebooktopp lämnar för Netflix
Rachel Whetstone
lämnar sin roll som kommunikationschef för en ny PR-tjänst på Netflix. Hon kom till Facebook för drygt ett år sedan efter att ha styrt Ubers kommunikation. Rachel Whetstone börjar om ett par månader.

Varumärken postar mer – men den organiska tillväxten går ner
De största företagssajterna på Facebook postade mer än 8,1 miljoner inlägg under Q2, vilket är en ökning från sju miljoner i Q1. Däremot har engagemanget på posterna stadigt minskat, visar en undersökning från Buffer, som The Drum skriver om. Under Q1 2017 hade posterna nära 30 miljarder interaktioner, en siffra som nu är nere på 12 miljarder. Detta är inte bara begränsat till poster med text, utan även video och bilder.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.