Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag25.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

"Högervridningen i svenska medier är absurd"

Publicerad: 6 Augusti 2013, 08:30

Johan Croneman

Journalistik som tar mer än två dagar att producera vill ingen betala för. Det skriver DN:s tv-krönikör Johan Croneman som förfasas över kortsiktigheten i de svenska mediehusen och högervridningen i svensk journalistik.


Ämnen i artikeln:

Johan CronemanSvenskt Näringsliv

Det är i en krönika i dagens DN som Johan Croneman riktar hård kritik mot högervridningen och kortsiktigheten i svensk journalistik.

"Tv ägnar i stort sett mer än halva sin vakna tid åt Melodicharaden, kungahuset och programledare som intervjuar andra programledare. Lägg till sport, film och kändisar som sjunger, äter, rapar och reser – någon promille av ­budgeten blir över till att granska makt och näringsliv. Många av mina frilanskolleger som lagt ett yrkesliv på att gräva och ­undersöka har det senaste decenniet, en efter en, kastat in handduken. Det går inte att leva på. De har tvingats ge upp, lagt av, bytt jobb. Ingen betalar för journalistik som tar mer än en dag eller två att producera.", skriver Johan Croneman i krönikan.

Skribenten uttrycker också sin oro över högervridningen i svenska medier. Han tar dokumentären "Lönesänkarna" som ett exempel på ett journalistiskt undantag som väckte debatt och ilska hos Svenskt Näringsliv som menade att dokumentären var vinklad till vänster, en organisation som Johan Croneman anser bara behöver "harkla sig" för att få "förstatjing" i varje nyhetssändning.

"Vi har numera en högervridning i medierna som är närmast absolut; skulle de aktuella förhållandena någon enda gång ifrågasättas så triggar det i gång 300 högerkrönikörer i tweed som per omgående börjar mala om vänstervridningen ­ på 70-talet. Det är bara fyrtio år sedan, och det var dessutom en myt redan då.
Högervridningen i svenska medier är absurd, och accepterad, och noll ifrågasatt."

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.