Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Högskoleverket läxar upp DI

Publicerad: 23 januari 2009, 13:22

Dramatiska institutet, DI, lägger beslag på elevernas ekonomiska upphovsrätt för de arbeten de gör på skolan. Mattias Warg anmälde skolan till Högskoleverket som nu ger DI en åthutning och kräver att skolan skriftligt informerar sina elever att det är ett frivilligt avtal.


Mattias Warg gjorde filmen ”Klösmötet”, om ett tunnel- och kraftverksbygge i Västerbotten, som elev vid Dramatiska insitutet. När han var klar fick han veta att han inte har upphovsrätten. DI får nu bakläxa av Högskoleverket.

Mattias Warg gick dokumentärfilmsutbildning­en på DI våren 2008. Vid kursstarten fick han och hans studiekamrater veta att de måste skriva på ett avtal som gav DI den ekonomiska upphovsrätten till allt de skapade under kursen. I gengäld var allt produktionsmaterial gratis för eleverna.
– Jag ifrågasatte det här, men tyckte inte att jag fick några vettiga svar så jag anmälde det till Högskoleverket säger Mattias Warg, som uppfattar avtalet som en förtäckt studieavgift.
Till Högskoleverket, HSV, svarar DI att det har varit frivilligt för studenterna att skriva på avtalet och att de har informerat om det.
– Det är en lögn. Det har de inte, hävdar Mattias Warg.
Han ser det som en efterhandskonstruktion och tycker att det är dåligt av DI att dra till med det nu när det hela blev en myndighetsfråga.
Varför säger ni att det är frivilligt till HSV men inte informerar studenterna om det på ett sätt som gör att det uppfattas korrekt?
– Vi har sagt till studenterna att det är frivilligt. I och med att det är ett avtal är det också per definition frivilligt, säger Jan Olsson, förvaltningschef på DI.
– För oss har det varit självklart, men när jag läser HSV:s beslut ser jag att vi kanske inte varit tydliga nog med det.
Om man inte skriver på är dock DI inte så intresserat av att sälja produktionen. När en produktion säljs går alla pengar till DI och det beror på att DI står för hela produktionskostnaden, påpekar Jan Olsson.
– Ersättning vid försäljning täcker inte tillnärmelse­vis kostnaden. Det blir helt enkelt ingen förtjänst, säger han.

Experimentera viktigast
Madeleine Bergh, prefekt på institutionen, säger att upphovsrätten är en komplicerad fråga i studieproduktioner där många elever har deltagit med olika bitar. Den tillhör inte en enskild student utan flera. Dessutom är det en pedagogisk fråga:
– Vi vill att studenterna ska kunna experimentera på skolan. Om de producerar saker med sikte på försäljning hamnar vi i en kommersiell bransch där vi inte vill vara. Vi kan inte dumpa priser på det sättet.
Är det vanligt att studenter köper ut sina rättigheter?
– Det sker väldigt sällan, säger Madeleine Bergh.
Mattias Warg sökte till utbildningen på ett specifikt projekt och vill kunna använda resultatet, antingen som en hel film eller som material att kunna klippa om. Enligt DI måste han då köpa ut samtliga upphovsrättsinnehavare eller köpa ut den tillsammans med de övriga studenterna som har upphovsrätt på materialet.
– Jag vet inte hur jag ska göra. Det som drev mig att anmäla var känslan av att detta är orättvist och att ingen tar det på allvar. Beslutet känns som att jag i alla fall har rätt i sak, säger han.
Högskoleverket konstaterar att ord står mot ord. Men verket fastställer också att avtalet ska vara frivilligt och att det ska finnas skriftlig information om det till de studenter som antas till skolan.

truefalse

Ulrika Fjällborg

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.