Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Holknekt: Alla sa att det inte kommer att gå

Publicerad: 23 Augusti 2012, 08:29

Miss World går bra, enligt Holknekt.

Löpsedelsrubriker om hans privatliv skymde tidningslanseringen av Miss World i början av sommaren. Men försäljningen går bra och chefredaktören Per Holknekt är mycket nöjd så här långt.


Ämnen i artikeln:

Per Holknekt

Odd Molly-grundaren Per Holknekt, som dessutom investerar i reklambyrån Pistöl Agency, är chefredaktör för magasinet Miss World som kom ut med första numret i juni. Det andra numret är planerat till september.

Lanseringen hamnade i skymundan av tidningsrubrikerna om Per Holknekts seperation från Lena Philipsson.

—   Just nu handlar det inte om att leva, utan om att överleva, sa Holknekt då.

Han har jagats av medierna med frågor om privatlivet och samtidigt försökt att göra tidning.

Per Holknekt och medgrundaren Jesper Heed vill att magasinet ska vara "en kärleksfull och ofiltrerad käftsmäll", ett unisexmagasin på hela 260 sidor.

– Miss World är ett slags skott i skrovet på dess egen titel. Miss World ämnar visa på den andra skönheten, den sanna, den som istället borde vara vår ciceron och ledsagare,

Hur har Miss World sålt i starten?
– Miss World har sålt mycket bra. För att få finnas kvar hos Interpress skall man sälja en viss volym innan nästa nummer. Det hade vi gjort innan 2 av de 11 veckor som den ligger ute i butik hade gått. Vi ligger på bästsäljarlistorna. Men allt är relativt, säger Per Holknekt.

Så ni är nöjda med försäljningen?
– Klart vi är. Alla sa att det inte kommer att gå. Man blir peppad av sånt.

Hur stort är annonsörernas intresse?
– Vad vi förstår så är det sällsynt att annonsörer självmant hör av sig för att annonsera i tryckt media. Vi ser annat. Det måste väl vara bra?

Är det en bra affär?
– Vi vet inte. Men vi tror det. Vi har en stark modell för kostnader och intäkter. Nummer 1 krävde 9 månaders arbete för att sätta och bar större kostnader än nästkommande. Det ser ljust ut. 2,5 kvadratmeter kontor och 2,5 anställda får ändå ur sig en tidning som bemöts så pass väl. Den som lever får se.

Vad har ni för utgivningstakt?
– Just nu fyra gånger per år, flera intressen vill att vi utökar.

Hur har responsen i övrigt varit så här långt?
– Från journalister tillhörandes andra tidningar/förlag, tveksam. Från objektiva betraktare (läs läsare och icke-pennor), generande positiv. Fatta, vi har gjort en tidning utan Sex, Zlatan och stiltips, ändå funkar den. Bara en sån sak.

Magnus Helander

Ämnen i artikeln:

Per Holknekt

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.