Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag03.03.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Hon är Färjans "riktiga" kapten

Publicerad: 31 Mars 2009, 20:51

Färjan 2 är i hamn. Om ett par veckor väntar Söndagsparty med Filip&Fredrik. Aino Bragman-Jankert är sedan ett par veckor tillbaka ny vd för produktionsbolaget Stockholm-Köpenhamn.


Ämnen i artikeln:

Fredrik WikingssonFilip HammarStockholm-KöpenhamnHenrik Bastin

Aino Bragman-Jankert

Henrik Bastin hade bråttom.
Aino Bragman-Jankert var fortfarande mammaledig när han valde att helt gå upp i rollen som kreativ chef för Stockholm-Köpenhamn och hon fick frågan om ta över som vd.
Men hon visste vad hon gav sig in på.
Innan föräldraledigheten arbetade Aino Bragman-Jankert jobbat som produktionschef på Stockholm-Köpenhamn under ett par år.
– Vi brukar komplettera varandra. Henrik har varit en jättebra vd, men det är förstås bra för bolaget om han helt kan ägna sig åt den kreativa delen, betygsätter hon sin företrädare.  

Nu har hon hunnit jobba som vd i några veckor. Hon ansluter sig därmed till raden av andra kvinnliga chefer på produktionsbolag: Anna Rydin på Meter, Estelle von Schinkel, Friday och Karin Hellström på Mastiff.  
Med förändringen i ledningen skapas också en ny organisation på Stockholm-Köpenhamn.
– Henrik och jag får tydligare ansvarsområden och befogenheter. Men vi får känna oss fram. Vi är ju också nya i våra roller, trots att vi känner varandra sedan tidigare.
Beställaren – tv-kanalerna – kommer i alla fall att märka av nyordningen, tror Aino Bragman-Jankert:
– Henrik kommer i rollen som kreativ chef kunna ägna dem betydligt mer tid än tidigare. Medan jag själv ska förvalta den arbetsmetod som vi redan har byggt.

Aino Bragman-Jankert är själv produktionsbolagsveteran med erfarenhet från flera olika produktionsbolag i branschen.
Hon har gjort en rundgång som inte är ovanlig för branschen.
Innan Aino Bragman-Jankert kom till i Stockholm-Köpenhamn jobbade hon bland annat på Strix under sju år, där hon bland annat var inblandad i produktionen av Camp Malloy och Robinson.
Hon hann även med drygt ett år på Jarowskij som produktionsassistent.

De senaste åren har de svenska produktionbolagen både konsoliderats och fått nya utländska ägare. Stockholm-Köpenhamn var själva en del i omvandlingen när bolaget för ett par år sedan gick upp i Schibsted-ägda Metronome, som tillsammans med Zodiak i dag dominerar den svenska marknaden.  Zodiak köptes förra våren av italienska De Agostini medan Schibsted just nu förhandlar om en försäljning Metronome.

Filip & Fredrik. Foto: Resumé

Men Aino Bragman-Jankert varken får eller vill uttala sig om den pågående försäljningen. Däremot kan hon tala om Stockholm-Köpenhamns position, säger hon.
– Vårt framgångsrecept har varit att vi hela tiden göra produktioner med hjärtat. Ta bara ”I en annan del av Köping” och alla Filip & Fredriks format. De är alla typexempel på hur vi jobbar. Och pratar man vår frilanspersonal så är i alla fall mitt intryck att många av dem tycker att vi har högt i tak och att de är intresserade av våra ”krispiga” produktioner.

Stockholm-Köpenhamn har också blivit synonymt med många av produktionerna kring just Filip & Fredrik. Men Aino Bragman-Jankert ser ingen risk för att varumärket Filip & Fredrik skulle bli starkare än bolagets.
– Nej, jag tycker att vi har en tillräckligt stor bredd i våra produktioner. Vi producerade till exempel Singelmammor för SVT förra året och har lyckats bra med Färjan hos Kanal5.

Många produktionsbolaget har plockat gamla beprövade format det senaste året. Anledningen är att tv-bolagen i hela världen är ekonomiskt pressade och inte vågar experimentera med nya format.
Men just den trenden märks inte så mycket hos Stockholm-Köpenhamn. Det är fortfarande ett relativt ungt produktionsbolag som inte hunnit bygga en stor katalog:
– Motsvarande trend hos oss handlar snarare om att vi får nya beställningar på format som till Färjan som var en stor succé hos Kanal5, säger Aino Bragman-Jankert.

Igår hade Färjan 2 premiär. Bartendern Håkan lockade över en halv miljon tittare. Foto:Daniel Jälmbratt/Kanal 5

Just Färjan har också lyft fram som ett format som på ett lyckat sätter binder samman olika kommunikationsplattformar, samtidigt som det bygger Viking Lines varumärke.
– Jag själv ser inte på Färjan på det sättet. Jag ser det mer som ett exempel på så kallat workplace-format som fungerar väldigt bra. Viktigast för oss är egentligen att bibehålla kvalitén i allt vi gör, så att återförsäljningen fungerar. Vi tummar aldrig på kvalitén en första säsong, säger Aino Bragman-Jankert.

19 april sänder Kanal5 första delen av talkshowen Söndagsparty med Filip & Fredrik.
Henrik Bastin sitter just nu i USA och finslipar på de sista detaljerna.
Och förväntningarna är höga:
– Det här den största enskilda tv-satsningen för svenska kanaler i år, Melodifestivalen borträknat, säger han.
Det är kanske tur att han har en svensk kanal som beställare. Henrik Bastin sitter själv på första parkett och ser hur den amerikanska tv-branschen försöker att överleva sviterna av den finansiella krisen:
– TV-branschen i USA är stendöd just nu. Ingen vågar satsa på någonting nytt. Jag har svårt att se hur något stort nytt tv-format ska svepa över branschen. Jag tror också att TV-landskapet endast förändras gradvis de närmaste åren. När vi väl tagit oss ur lågkonjunkturen kommer vi knappt att märka att det skett.

Aino Bragman-Jankert, ny vd Stockholm-Köpenhamn

Född -71
Bor: Enskedefältet
Familj: Gift med Joakim "Kimma" Jankert
2 söner: Aksel 10 år, Elvis 4 månader

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.