Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Hon blir ansvarig för romantikförlag

Publicerad: 13 maj 2014, 14:41

Anna Svedbom blir redaktionschef på Harlequin, som nyligen har köpts av Rupert Mudoch-ägda Harper Collins. Anna Svedbom kommer närmast från Aller Media.


Ämnen i artikeln:

AllerÅret runtDagens Industri

– Harlequin har ett enormt starkt varumärke. Dessutom ligger förlaget i  framkant vad gälle affärsutveckling och digitalisering, säger Anna  Svedbom i en kommentar.

Hon har tidigare varit reportagechef  Aller-tidningen Året Runt är också en DI-veteran och har både varit  nyhetschef och redaktör där.

Nu blir hon redaktionschef för  Harlequin, som har kvinnor som främsta målgrupp och försäljning och  utgivning i 110 länder – enbart i Norden ger förlaget ut över 1 000  titlar per år.

–  Att vara ett internationellt förlag är en väldig styrka när man nu  öppnar upp för nordiska författare, säger Anna Svedbom i en kommentar.

Förlaget jobbar även med genrer som deckare, unga vuxna, paranormal och kokböcker.

Harlequin köpte av HarperCollins i veckan, vilka ägs av mediemogulen Rupert Murdochs mediebolag News Corp.

–  Det är en enorm fördel att ha ett av världens största förlag som ägare.  Harlequin kommer att kunna dra stor nytta av HarperCollins storlek och  bredd, säger Anna Svedbom i en kommentar.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.