Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Hon GILLAR sitt jobb

Publicerad: 3 Februari 2012, 15:07

Ninni Lindertz, ny marknadsstrateg för Facebook i Norden.

Foto: Andreas Elgstrand.

Från ett toppjobb till ett annat. Ninni Lindertz, 37, har lämnat Nike för Facebook. För Resume.se berättar marknadsstrategen om karriären och hur man lyckas med sina kampanjer i sociala medier. – Facebook är ett mått på hur bra du är som marknadschef, säger hon till Resume.se.


Ämnen i artikeln:

FacebookNinni Lindertz

Efter åtta år i olika positioner och flera länder hos Nike valde Ninni Lindertz i höstas att lämna sin tjänst som svensk marknadschef för sportjätten.

Karriären fortsätter nu på Facebook. Där är hon nytillträdd marknadsstrateg med den tunga officiella titeln "Senior Marketing Strategist" för de nordiska länderna.

Hon tillhör den globala avelningen Global Customer Marketing.

– Det är ett gäng som ska vara en resurs för våra nyckelkunder runt om i världen som tror på att deras affärsverksamhet kan bli bättre av att vara social. Jag är ansvarig för Norden så jag kommer att jobba med kunder i Norden som en resurs, säger Ninni Lindertz.

När hon inte är ute och reser sitter hon på Facebooks Stockholms-kontor mitt i city.

Facebook med 845 miljoner användare värderas till 75-100 miljarder dollar, vinsten för 2011 blev 1 miljard dollar och omsättningen ligger på 3,4 miljarder dollar. Bolaget ska börsintroduceras om några dagar, men frågor om det är bara att glömma. Ninni Lindertz, som har en konsult från Facebooks pr-byrå med sig, svarar inte på koncernfrågor.

Vi inleder intervjun med att tala om hennes bakgrund. Hon är född i Helsingfors, uppvuxen i Esbo, men har sedan tidig ålder haft ett internationellt perspektiv.

–      Min bakgrund kanske mest präglas av att jag kommer från ett litet land, men jag har haft en internationell inriktning på alla sätt och vis. Jag gick gymnasielinjen International Baccalaureate och har bott i många olika länder. Yrkesmässigt har jag jobbat åtta år på Nike, i tre olika länder, i Holland på det europeiska huvudkontoret, marknadschef i Finland och senaste marknadschef i Sverige, säger Ninni Lindertz på sjungande finlandssvenska.

Hon är nyligen hemkommen från en privat resa till Colombia, och tjänsteresor till Helsingfors och London.  För Ninni Lindertz är resor en del av jobbet och även en viktig del av livet.

–      Jag har bott i Schweiz och Frankrike också, men de senaste åren har jag varit en företagsnomad och tagit chansen när den kommit.  Sedan har jag rest mycket, det är min stora passion. Jag räknar länder, jag är snart uppe i 50 (skratt). Min princip är att man måste ha minst så många länder som man är gammal, så jag är "way ahead" (skratt), jag är 37 nu.

Yrkeskarriären inleddes på Finlands hajpade mediebolag Riot Entertainment under IT-eran.  Riots affärsidé var mobil underhållning där kunderna skulle kunna spela med folk i hela världen på samma plattform. Ninni Lindertz, som var brand manager, kallar det en genialisk idé, men att företaget var lite före sin tid. Sedan sprack IT-bubblan och hon gick vidare till Nike.  Sociala medier är en självklar kanal för Nike och Ninni Lindertz arbetade stenhårt med kampanjer som var sociala frän början.

–      Nike är verkligen i framkant när det gäller sociala medier och det genomsyrar hela företagskulturen, det är fullt integrerat i allt, och jag har jobbat väldigt mycket med det, säger Ninni Lindertz som lyfter fram arbetssättet "social by design".

–      Det handlar om att göra din kampanj social från början, då kan du få maximal effekt, du ska inte bara krydda kampanjen med en social del som salt på pommes friten.

Att jobba i Sverige är mycket stimulerande med tanke på att landet ligger långt framme i den digitala utvecklingen, anser hon.

–      Digitalt är Sverige ett föregångsland. Här finns möjligheter också att testa grejer, smartphones-generationen är ju väldigt bra här, på Nike använde vi just Sverige som ett testland, bland annat för kampanjer på Facebook.

Hur gick det till när du fick jobbet på Facebook?
– Jag kände till organisationen här i Sverige lite grann. Och jag var med i ett nätverk som Facebook hade för marknadschefer i Sverige. Där träffade jag en del folk...och en det var lite roligt – en av mina kompisar sa "om du någon gång funderar på att lämna Nike då skulle Facebook passa dig jättebra". Och det visade sig att det blev så.

–      När jag blev kontaktad kände jag att jag hade världens bästa jobb, men det här var något nytt och spännande och jag tror att Facebook är framtiden när det gäller marknadsföring överlag. Och jag hoppar på utmaningar när de kommer. Det gjorde jag på Nike när jag bytte tjänster och länder där också.

Ninni Lindertz vet vad som krävs för att lyckas med marknadsföringen i sociala medier.

-       ­Jag ser också  Facebook som ett mått på hur bra du är som marknadschef. Det är som en spegel. Du måste hela tiden tänka på vad ditt varumärke levererar,  du måste föra en dialog, det är något helt annat än det var förr. Du ska inte tuta ut ett budskapp utan du ska vara en del av konversationen – du ska vara någon på den där festen och socialisera med de andra som är där.

Hur ser du på konkurrenssituationen? Är du med i Google+ förresten?
–      Ja, jag är med i Google+, men jag är inte aktiv (skratt). Men konkurrenssituationen är jättebra, det stimulerar och är bra för produktutvecklingen, när alla är på tårna.

Jag pratade med några kompisar före intervjun. De var överens om att det finns en Facebook-trötthet. Folk har ju slutat checka in exempelvis, och en del är skeptiska till Timeline. Hur gör ni för att behålla användarna?
–      Överlag blir engagemanget större och större. 73 procent av de svenska användarna är inne på Facebook varje dag. Alla får ju välja hur de vill göra. Jag har haft kompisar som gått ur, men kommit tillbaka efter några dagar.

Timeline-funktionen är det senaste hos Facebook. Den blir inom kort obligatorisk för användarna. Den ger större möjligheter för användarna att dela med sig av inte vara musik utan också film och annat som visar vem man är och vad man gillar.  För annonsörerna och företagen ökar det möjligheterna att mer effektivt nå ut till konsumenterna.

–      Företagen får mycket större exponering. För Spotify blev det ett jättelyft att kopplas ihop med Facebook. Men man ska komma ihåg att det fortfarande är användargenererat innehåll. Användarna ska gå först, och användarna ska få välja hur de delar och vad de delar.

Ninni Lindertz egen Timeline.

Har du träffat Mark Zuckerberg, Facebooks grundare?
–      Han var faktiskt inte där när jag var där på så kallad onboarding i november, jag hade hoppats på att han skulle vara det. Jag hoppas få träffa honom någon annan gång framöver.

Är du kompis med honom på Facebook då?
– Nej, jag är inte Facebook-polare med någon jag inte har träffat.

Om han "addar" dig då?
–      Ha ha, då skulle det vara svårt att nobba honom.

Så lyckas du med marknadsföringen på Facebook – Ninni Lindertz tipsar

Identiteten
Tänk på att alla på Facebook agerar där med sin egen identitet och det gör också du som företag. Tänk på ditt varumärkes kärnvärderingar och agera därefter. Det är en riktig relation du har med dina konsumenter och fans. Vårda den relationen väl och tänk på möjligheterna att skräddarsy ditt erbjudande och överraska positivt.

Långsiktighet och kontinuitet
Det handlar om att jobba långsiktigt och ha en kontinuitet i det du gör. Tänk större än varje enskild kampanj för sig – vad är det som är socialt just i min verksamhet?   

Wisdom of friends
”The Wisdom of crowds” har blivit ”The Wisdom of Friends”. Vi uppskattar mer råd från våra nära vänner än tar råd ifrån den stora massan. Om jag exempelvis ska ut och resa så är jag mer intresserad av vad folk i min närhet rekommenderar än vad allmänheten tycker. Alla marknadsförare vet hur viktigt personliga rekommendationer är, skillnaden på Facebook är att du genom att lägga upp din mediastrategi rätt också kan nå enorma skalfördelar när vänner för en dialog och delar med varandra. Bygg en mediestrategi där detta tänk utgör grunden i alla marknadsaktiviteter och kampanjer.

Magnus Helander

Ämnen i artikeln:

FacebookNinni Lindertz

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.