Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag09.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Hon har lyft VW efter utsläppsskandalen

Publicerad: 19 Oktober 2017, 14:35

Jeanette Asteborg är marknadsdirektör på Volkswagen.

Hon klev in mitt i en brinnande utsläppsskandal. Trots att VW hade alla odds emot sig gör varumärket som det enda i bilbranschen ett lyft.


Ämnen i artikeln:

Sveriges bästa marknadschefer 2017Volkswagen

I september 2015 upptäckte USA:s miljömyndighet (EPA) att Volkswagen hade manipulerat utsläppstester. Det skulle se ut som om bilarna släppte ut mindre skadliga utsläpp än de egentligen gjorde och skandalen var ett faktum. I november 2015 klev Jeanette Asteborg på uppdraget som marknadsdirektör för Volkswagen i Sverige och i dag har bolaget vänt från att vara miljöbovar till att sätta parollen "Vi elektrifierar Sverige".

Ansträngningarna har gett effekt och i kväll koras Jeanette Asteborg till Sveriges Bästa Marknadschef i bilbranschen. Men till skillnad från konkurrenterna har de inte direkt stuckit ut med någon större kampanj under året som har gått.
– Jag tror inte att man kan beställa en viral kampanj. Vi är traditionella i reklam, men sofistikerade vad gäller mätdata, säger hon.

Volkswagens byråer
Reklambyrå: DDB Stockholm.
Mediebyrå: PHD.
Pr: Inhouse

Övriga nominerade i kategorin
Bjarne Petersen, Fiat
Jonas Nilsson, KIA
Victoria Heindorff-Meuller, Mercedes
Christina Holmberg, Mitsubishi
Pia Brunn, Opel
Per Carleö, Volvo Car

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.