Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

"Hon kände alla och var omtyckt av alla"

Publicerad: 26 September 2017, 13:12

Annie Wegelius, gick bort i går efter en tids sjukdom.

Foto: Hanna Teleman

Generös, omtänksam och väldigt hjälpsam. De som arbetade nära Annie Wegelius minns den bortgångne tv-chefen som en mycket varm person. Också en entreprenör med näsa för vilka tv-format som kan fungera på den svenska marknaden.


Ämnen i artikeln:

Annie Wegelius

Annie Wegelius karriär i tv-branschen sträckte sig över fyra decennier. I går avled hon efter en lång tids kamp mot bröstcancer. Resumé har pratat med tre personer som jobbat nära henne i olika skeden av yrkeslivet.

Många beskriver Jan Steinmann som Annie Wegelius mentor under den tidiga delen av karriären. Det var han som rekryterade henne inför starten av Sveriges första kommersiella tv-kanal TV3 nyårsafton 1987.

Med tiden utvecklades en djup vänskap. I perioder bodde Annie Wegelius hos TV3-vd:ns familj i London. Jan Steinmann nåddes av beskedet om Annie Wegelius under gårdagen.

– Det är oerhört ledsamt. Vi var väldigt god vänner och pratade ofta med varandra. Hon var som en extra familjemedlem, säger Jan Steinmann till Resumé.

Jan Steinmann som gjort tv-karriär i USA fick nys om Annie Wegelius i mitten av 1980.talet. Hon var då verksam på ett produktionsbolag som gjorde reklamfilm.

– Det var väldigt svårt att hitta människor som kunde reklam-tv. Men hon var riktigt intresserad och oerhört ambitiös skulle det visa sig. Hon har aldrig legat på latsidan. Inga människor kände till reklam-tv och hon kämpade från första stund.

Vad stack ut då?
– Framförallt hade hon ett sätt att tala om produkten som människor kunde ta till sig och förstå.

Vad minns du starkast från hennes karriär?
– Hon tog reklam-tv på allvar och hade en vision av att reklam-tv är på riktigt. Det fick hon branschen att förstå. Sedan var hon tidig med att omvandla internationella format som "Så ska det låta". Hon stiftade också Kristallen som betytt en hel del för svensk tv-industri.

I samband med att Annie Wegelius belönades med en hederutmärkelse på Kristallen förra året kontaktade hon Jan Steinmann och ville ha honom som bordskavaljer. Den tidigare tv-vd:n var numera pensionär och befann sig utomlands.

– Det var synd att jag inte kunde vara med där, säger Jan Steinmann.

2007 blev Annie Wegelius programdirektör för SVT. Det kunde blivit en annan rekrytering.

– Innan hon fick jobbet på SVT ringde Eva Hamilton mig och ville ha referenser på en annan person. Då sade jag faktiskt att hon borde kontakta Annie Wegelius i stället. För att hon var bäst.

I början av 1990-talet startade Annie Wegelius sitt egna produktionsbolag efter överenskommelse med Jan Steinmann.

– Hon saknade Sverige och ville flytta hem från London. När hon hade dragit igång det egna bolaget fick hon producera Lyckohjulet för TV3. Så började det.

När Mats Örbrink var ny programchef på TV3 Sverige efter några år på Strix fick han hjälp av den i tv-sammanhang betydligt mer erfarna Annie Wegelius som precis hade börjat driva sitt eget produktionsbolag.

– Hon hade ett väldigt stort nätverk i tv-världen och jag var på tv-mässan i Cannes för första gången. Jag var helt grön och hon introducerade mig till varenda person som var värd att hälsa på. Hon kände alla och var omtyckt av alla. För henne var det en självklarhet att hjälpa mig som inte visste någonting om den internationella tv-marknaden. Generös, hjälpsam och omtänksam. Så skulle jag beskriva henne, säger Mats Örbrink.

När Mats Örbrink hade gått över till Kanal 5 jobbade han och Annie Wegelius på varsin sida, som beställare och utförare.

– Det blev ganska givet för mig att vända mig till henne. Just i Resumé nämnde hon att hon hellre gör affärer med människor hon tycker om än där hon kan tjäna mest pengar. Så resonerade vi också.

Efter några år slutade Mats Örbrink på Kanal 5 för att verka som konsult. Det tog inte lång tid innan han fick ett samtal från Annie Wegelius. Han blev erbjuden jobbet som tv-chef på den nystartade tv-kanalen K-world för "När Annie ringer tackar man inte nej". Året var 1997. Fem år senare skulle kanalen läggas ned, som ett av den svenska tv-historiens största floppar.

– Det var en storsatsning och jag ville verkligen jobba tillsammans med henne. Men också en säljare. Om man tittar på hur många tunga rekryteringar och vilka investerare hon och Maria Borelius lyckades lyfta till detta, vad det skulle visa sig bräckliga, tv-projekt visar hur bra de var på att övertyga människor. Och vi var rätt på bollen. Men det är svårt att bygga en tv-kanal som bara bygger på det digitala marknätet när som mest 150 000 tittare kan se det. Vi var för tidiga.

I efterhand lyfter Mats Örbrink fram Annie Wegelius som en av nyckelgestalterna i modern svensk tv-historia. Något som hon också fick ta emot hederspris för under Kristallen-galan förra året.

– Hon betydde oerhört mycket för tv-branschen. Det går nästan inte att beskriva. Framför allt var hon tidig med att förstå hur viktigt det var att blicka utanför Sverige. Att ta in internationella produktioner och skruva dem. Att det fanns pengar att tjäna på importerade format och ta optioner.

Hon förstod att det var så man kunde bygga bolag. Är det hennes största avtryck som tv-entreprenör?
– Kanske. Hon hade väldigt bra utblick. Men var också väldigt bra på att odla kontakter och hade näsa för vad som kunde vara intressant att utveckla för svensk tv. I dag verkar Mats Örbrink som konsult i tv-branschen. Sista gången han träffade Annie Wegelius var för ungefär ett år sedan.

– Hon var ju sjuk. Väldigt sjuk på slutet, men just när jag träffade henne var hon pigg och såg glad ut.

Jan Axelsson, tidigare programdirektör för SVT:s faktadel, både inledde och avslutade sin sjuåriga period på SVT samtidigt som Wegelius. Genom åren hade de en gemensam programbudget och kom att jobba nära varandra.

– Internt brukade det skojas om att jag och Annie fick jobben för att vi var varandras motsatser. Jag kom från insidan och hade jobbat med nyheter och samhälle hela min karriär medan hon kom från den kommersiella sidan och hade kunskaper från områden jag inte varit nära.

Även om de hade skilda ansvarsområden berättar Axelsson att Annie Wegelius var väldigt mån om att lära känna både medarbetarna och organisationen på nyhetssidan.

– Hon var en väldigt kreativ person och hade alltid idéer om hur vi skulle gå framåt inom såväl ekonomiska som programfrågor. En fullkomlig idéspruta. Att som Annie gå in till programledningen på SVT och pitcha idén om att en norsk tv-värd skulle lyftas in i SVT och dessutom sändas i primetime, det kräver också en hel del mod.

– Hon är en person som betytt mycket för många, både verksamheter och enskilda personer, det är sånt man märker av en dag som denna. Det är en sorgens dag och vi är många om kommer att sakna Annie.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se


Ämnen i artikeln:

Annie Wegelius

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev