Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

Hon leder Bonniers jakt på digitala stjärnor

Publicerad: 25 April 2014, 07:17

Programmet Bonnier Accelerator rullar vidare för andra året. Målet är att hitta framtidens digitala stjärnor. Det är först efter tre månaders ”accelerator-verksamhet” som Bonnier inleder förhandlingar om man ska köpa in sig i bolaget eller ej.


Ämnen i artikeln:

Ulrika SaxonCasten AlmqvistBonnier Growth MediaGunilla HerlitzBonnierGoogleApple

Ansökan till Bonnier Accelerator är öppen för alla. Utöver en affärsplan är det ett extra plus om man kan visa upp någon form av utvecklad produkt eller tjänst inför juryn.

Den består av alltifrån nye Bonnier-chefen Tomas Franzén och  TV4-chefen Casten Almqvist till DN:s vd Gunilla Herlitz och Bonnier  Growth Medias vd, Ulrika Saxon.

Programmet leds av Elisabeth Palombo.

Hon  är idag chef för Bonnier Media University och Talent Management.

Elisabeth Palombo har även tillbringat ett par år i USA och fokus har hela tiden legat på  affärsutveckling, varumärkesarbete och ledarskap.

– Min uppgift är att  skapa talent management-program som är attraktiva för i första hand  externa talanger, medan vi internt redan har program som Digital Forum, säger  Elisabeth Palombo.

Bonnier Accelerator hade hundratals ansökningar  redan förra året, varav tre valdes ut att få gå programmet där Bonnier  under tre månader hjälper entreprenören/entreprenörerna att utveckla sin  affärsidé.

Ansökningstiden för årets program går ut den 2 maj.

–  Många vill sitta och fila in i det sista så 80 procent av ansökningarna  kommer den sista helgen. Jag är inte orolig över att vi ska få  tillräckligt många ansökningar, utan det handlar snarare om att det  måste vara kvalitet på dem, säger Elisabeth Palombo.

Bonnier går inte  omedelbart in och köper andelar i entreprenörsbolagen, utan det är  först när programmet är avslutat som man inleder förhandlingar om man  ska gå vidare eller ej.

– Då blir det Bonnier Growth Media och Ulrika Saxon som tar över förhandlingarna, säger Elisabeth Palombo.

Bonnier letar efter digitala medieidéer som är skalbara. Det handlar om långsiktiga satsningar för Bonnier, inga dagsländor  precis.

– Bonnier är ett familjeföretag och när vi går in i något så gör vi det på lång sikt, säger Elisabeth Palombo.

Bonnier Accelerator är också utomordentligt viktigt för att Bonnier ska kunna konkurrera om de digitala talangerna.

– De vill gärna gå till digitala bolag som Apple och Google och här måste vi vara med och konkurrera, säger Elisabeth Palombo.

Bonnier Accelerator deltar även i Start-Up-Day på lördag för att kunna hitta framtidens digitala entreprenörer.

Här kan du läsa mer om Bonnier Accelerator.

Karl-Johan Byttner


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.