Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Hon predikar det sociala evangeliet

Publicerad: 19 november 2010, 14:55

Den som vill ta sociala medier på allvar ska släppa kontrollen, ställa sig mitt i bruset och delta. För Resumés Ulrika Fjällborg berättar Brit Stakston, sociala medier-guru på JMW, hur man tar kontroll genom transparens och hur hon själv gjorde sig av med miljonskulder genom att visa alla sina kort.


Ämnen i artikeln:

Matias Palm-JensenJMWGolin

truefalse

Brit Stakston. Foto: Sören Andersson.

Hon värjer sig för ordet. Evangelist. Det känns så … 2007. Tycker Brit Stakston. Som ligger i den absoluta framkanten när det gäller sociala medier.

Ändå. När jag hör Brit Stakston prata går tankarna lätt till Matias Palm-Jensen vid millennieskiftet. Fast då gällde det internet i största allmänhet.

Brit Stakston är en av dem som medierna ringer när de vill ha en expert på sociala medier. Brit Stakston är en ofta anlitad kursledare i sociala medier. Och Brit Stakstons predikan handlar till en del om att sociala medier inte ger vad folk tror att de ger. Utan något långt mer fantastiskt. Är inte det en evangelist som talar? Jo men visst.

Internationalitet är en självklarhet för Brit Stakston. Men en norsk pappa och en österrikisk mamma­ (de träffades som utbytesstudenter) levde hon halva sin barndom i Graz i Österrike. När hon talar kan man höra både tyskan och norskan. Inte som en brytning, eller ens en dialekt. Mer som en klangbotten.

I mitten av 60-talet flyttade familjen till Västerås. Där fanns jobben. Somrarna har dock alltid tillbringats i Österrike och Gulbrandsdalen i Norge.
– Jag känner mig fortfarande osvensk på många sätt. Snarare mellaneuropeisk. Jag tycker att den svenska strävan efter likhet kan kännas kvävande.

Ändå valde hon Sverige som bas i 20-årsåldern.
– Jag förstod tidigt att min förmåga att hantera det svenska språket var mitt stora kapital.

1992 anställdes Brit Stakston som projektledare för en databas för unga som ville plugga och jobba utomlands. Den fanns först på cd-rom, utvecklades för nätet två år senare och när databasprojektet blev Centrum för Internationellt Ungdomsutbyte blev Brit chef.
– 1999 blev det en av Sveriges första ungdomscommunityn, mytellus.com, med Robyn som ambassadör och blev stödsajt till en nordisk tv-satsning, minns Brit Stakston.

Hon var med och byggde upp verksamheten under tolv år. Sommaren 2003 slutade hon.
– Jag flyttade till England och inledde en relation med en man, säger Brit Stakston och suckar.

Hon vill inte gärna prata om det. Längre. Det känns tjatigt, säger hon.
– Han var en bedragare. Det var en vansinneshistoria på alla sätt och vis.

Men då när det hände var att prata öppet om det hennes viktigaste vapen. Hon satt i tv-sofforna hos Lennart Ekdahl och Renée Nyberg. Den som gräver djupt på Google hittar artiklar från kvällstidningarna med historien om hur American Express efter två års strid avskrev skulder på 1,5 miljoner som pojkvännen hade shoppat för på hennes ­extrakort.
– Jag tog mig ur det genom att kommunicera. ­Genom transparens, säger Brit Stakston i dag.
– Synlighet blev en trygghet. Ingen kan berätta något om mig som jag inte har berättat själv.

Hon visste att storyn ändå skulle hamna i medierna.
– Det var ett sätt för mig att driva frågan. Jag förstod att juridiken inte är det enda sättet att se på det som hade hänt.

Hon flyttade tillbaka till Stockholm 2004 och börjat jobba som projektledare för ett energiprojekt.

År 2007 gick hon in i konsultrollen. Efter ett halvår på Prat PR anställdes hon av Björn Mellstrand på JMW. Där är hon i dag guru, expert, strateg i digital pr och sociala medier.
– År 2007 skrev Svenska Dagbladet om Facebookfeber. Då fanns 70 000 användare i Sverige. I dag är 4,1 miljoner svenskar på Facebook. Då, 2007, var sociala medier något som inte riktigt togs på allvar. I dag är det en integrerad del av en pr-byrås arbete, säger hon.

Därför tycker hon inte att hon predikar längre. Ändå är det långt ifrån alla som använder sociala medierna på rätt sätt, menar hon. Alltför ofta ser man ­Facebookkampanjer kreerade utifrån ett ytligt masskommunikationsperspektiv.
– Man måste förstå att det handlar framför allt om ett nytt förhållningssätt till sin målgrupp.

Sociala medier är fikarummet på en arbetsplats, gamla tiders kyrkbacke. Ett ställe där folk träffas, skvallrar och uttrycker sina åsikter.
– Det är ett sätt att väldigt kostnadseffektivt få kundernas respons på sin produkt, en gigantisk ­onlinefokusgrupp. Bara genom att vara där kan den smarte hitta tio nya affärsidéer.

Och det är där affären ligger för byråerna. Att kundernas verksamhet växer och genererar fler uppdrag.
– De sociala medierna i sig rymmer inte stora ­affärer för oss byråer. Vår affär ligger i att kunderna blir mer relevanta för sin målgrupp och hittar nya affärer.

Orsaken till det är att det måste vara kunden själv som är på kyrkbacken och i fikarummet. Att lägga ut den närvaron på en konsult är vansinne, tycker Brit Stakston, även om hon vet att många företag låter pr-byrån sköta Twitterkontot och Facebookgruppen.
– Spökskriverier funkar inte. Det finns ett större krav på autenticitet. De företagen missar närheten och responsen, det som kan ge det affärsstrategiska tänket på vart företaget är på väg. Det är ju otroligt sorgligt, säger hon.

Och enligt henne har man inte längre något val:
– Jag tror att det själlösa krängandets tid, där jag inte vill förstå kundens behov och lyssna på klagomål, är förbi. Det nya förhållningssättet är att jag ska vara uppriktigt intresserad av kundens input. Konsumenterna kommer att tycka att de som inte tar del av detta är ointresserade av sina kunder, inte trovärdiga helt enkelt.

Och man kan inte gå halvvägs och se sociala medier som ett envägsmassmedium. Brit Stakston berättar om en blogg utan kommentarsfunktion.
– Det är ju riktigt hål i huvudet. Ofta gör man det  av rädsla och tror att det går bra ändå. Men det pratas ju ändå. Nackdelen är då att företaget inte får höra vad som sägs.

Men ska man verkligen behöva vara närvarande överallt hela tiden? Det känns omänskligt.
– Nej, vi kan inte jobba dygnet runt bara för att twitterkonton öppnas. Huvudsaken är att företag kan svara så snart de jobbar.

Och så ska man förstås inte vara överallt. Utan i sitt eget universum. Det skiljer sig om man är filmproducent eller kattmatstillverkare. Men alla universum finns i sociala medier.

I sin bok ”Politik 2.0” listar Brit Stakston åtta ­sociala medier.
– Allt måste starta i ditt företags vision och affärsidé, varnar hon.
– Sedan kan man använda den här paletten. Allt handlar om att öka företagets närvaro på de arenor där din målgrupp finns.
• Sociala nätverk. Vilka är viktiga för oss och varför?
– Alla har en egen publieringsplattform via webben i dag. Alla skriker efter innehåll. Det sitter företagen på.
• Mediedelning. YouTube till exempel.
– Det gäller att distribuera sin närvaro, sprida även det rörliga till allt fler plattformar.
• Konsumentrecensionsfenomenet.
– Vi litar på vänner och bekanta. Och recensioner online. Hur kan ditt företag utnyttja det?
• Lokaliseringstjänster.
– Varje företag som ligger någonstans bör fundera på om och hur de ska använda dem. var öppen för det nya som kommer. Hur påverkar det ditt företag.
• Länkdelning. Att användalänkdelningssajter är ett sätt att organisaera och märka upp intressanta saker
• Kunskapsdelning. Använd de plattformar som finns för att dela kunskap, wikis, slideshare, m fl.
• Mikrobloggar. – Mikrobloggandet är som sms 2.0. Ett måste för många branscher.
– Alla söker kunskap efter sina intressen och behov. Här har du möjlighet att väldigt nålsticksartat hitta dina kanske 30 nyckelbloggare. Det är ju dina målgruppers nätverk du vill nå
• Bloggosfären – den digitala kyrkbacken.
– Mikrokonversationer kan bli makrokonversationer. SR har i dag sociala medieredaktörer som bevakar vad som skrivs, säger Brit Stakston.

Hon tar exemplet som satte i gång diskussionen om sjukförsäkringen i valrörelsens slutskede. Som kan ha varit avgörande för att borgarna inte fick egen majoritet. Emelie Holmquist blev förbannad på hur hennes svårt sjuka mamma behandlades av Försäkringskassan och dess utförsäkringsregler. Bloggen lästes före det av mellan 0 och 20 personer.

Det inlägget spreds med vindens, eller kanske man i dag ska säga nätets hastighet. Och nådde snabbt högst upp i nyhetshierarkin på riksmedierna under valrörelsens två sista veckor.

En skillnad jämfört med den stora internet­revolutionen i slutet av 90-talet ser hon i sitt dagliga ­arbetet. En typisk arbetsuppgift för henne är att vara strategiskt bollplank åt företagsledningar i sociala medier-frågor.
– De flesta i företaget har numerprivata referensramar och egna erfarenheter av sociala medier. De har insikten om att det finns en väldig kraft i att ge sig in i det.

Ursprunget till den kraften ligger i människans egen drivkraft och berättarglädje.
– Vi tycker helt enkelt om att dela med oss, säger Brit Stakston.

Född: I Graz i Österrike den 21 december 1961
Familj: 14-årig son
Bakgrund: Pappa civilingenjör, mamma reseledare. Mellanbarnet med en storasyster och en lillebror
Utbildning: Medie- och kommunikationsvetenskap på JMK, pedagogik, etnologi och litteraturvetenskap på Stockholms universitet
Fordon: Går
Bor: Lägenhet på Sveavägen i Stockholm
Skrattar åt: Mycket. Bland annat ”Fawlty Towers” och SVT:s söndagshumor ”Starke man”
Blir arg när: Människor inte vågar göra saker utan skyller på att de är fast i strukturer
Last: Internet och lakrits
Favoritpryl: Min dator
Kollar först på datorn på morgonen: Tweetdeck
Fritid: Nördar loss med sonen på olika saker. Jag följer mycket hans äventyr. Så länge jag får vara med
Spelar: Musik
Sportar: Spinning
Motto: Motion breaks emotion
Äter: Allt
Dricker: Kolsyrat vatten, champagne och julmust
Senast lästa bok: ”John Lennon – the life” av Philip Norman
Senast sedda film: ”The social network”
Tjänar: 45 000 kronor i månaden
Dröm kvar att förverkliga: Bo i London permanent

Ulrika Fjällborg

Ämnen i artikeln:

Matias Palm-JensenJMWGolin

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.