Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag04.03.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Honkamaa: Tumba Ping-Pong hetast på Youtube

Publicerad: 12 November 2013, 10:48

Stina Honkamaa Bergfors.

Googles förra vd, numera vd på United Screens, Stina Honkamaa Bergfors, deltog i SIME:s paneldiskussion Rethinking communication – The marketing Mix Tossed and Turned. – Ping pong-grejen är störst på Youtube nu. Faktum är faktiskt att mer än hälften av alla visningar på Youtube sker via delningar idag, säger hon i samband med paneldiskussionen.


Ämnen i artikeln:

United ScreensSimeStina Honkamaa BergforsStina Honkamaa

Paneldeltagarna var överens om att marknadschefen får allt större krav på sig att inte lägga alla ägg i en korg.

– Lägger man 60–70 procent av sin marknadsföringsbudget på tv så löper man en stor risk att priset plötsligt rusar iväg, säger Claes Dahlén, landschef på spelbolaget Mr Green.

Stina Honkamaa Bergfors tog rygg på Ola Ahlvarsson och menade att internetanvändningen fullständigt har exploderat i och med den ökade bredbands-, smartphone- och surfplatteanvändningen.

Det i sin tur bidrar till att människor i allt högre utsträckning konsumerar videos på nätet, resonerar Stina Honkamaa Bergfors.

Nigel Gilbert från AppNexus berättade också att man hanterar 14-15 miljarder annonstransaktioner per år.

Bolaget hjälper bland annat Schibsted-koncernen med att skräddarsy marknadsföringen utifrån användarnas intressen och behov alternativt speciella situationer.

– Om det är en regnig dag så kan det ju kännas attraktivt att få erbjudande om en semesterresa till något varmt land, säger Nigel Gilbert.

Stina Honkamaa Bergfors lockade också fram lite skratt från publiken då hon fick frågan vad hon skulle lägga marknadsföringspengarna på om hon fortfarande var vd för Carat – svaret blev såklart United Screens.

Nigel Gilbert menade också att man kan göra mycket på egen hand när det gäller planeringen av marknadsföringen i och med att det redan finns så mycket data tillgänglig.

Claes Dahlén hävdade att man räkna hela 200 konkurrenter inom spelmarknaden i Sverige idag och att man därutöver måste lägga till konkurrens från tv-program, filmer, böcker med mera.

Här bygger framgångsreceptet på att verkligen känna till vad personen är intresserad av och vad man är beredd att betala.

– Realtime-bidding fungerar verkligen. Ta bara Zlatan om man ser att tillräckligt många är intresserade av honom och att man är beredd att betala för detta så har man ett framgångsrikt koncept, säger Claes Dahlén.

Stina Honkamaa Bergfors gjorde också klart att Tumba Ping Pong är allra hetast på Youtube just nu.
– Second-screen-fenomenet visar att konsumenten är väldigt aktiv idag. Mer 50 procent av visningarna på Youtube delas och det växer hela tiden.
Hon menade också att Youtube gör alltfler användare väljer att sprida budskap och dela information utanför det egna vardagsrummet eller vänkretsen.

– Varför ska du bara dela informationen lokalt när du kan göra det globalt och få rejäl spridning, säger Stina Honkaama Bergfors.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.