Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Hösten inleds med kraftigt ras för medieinvesteringarna – sociala medier större än print-totalen

Publicerad: 13 Oktober 2020, 08:56

Medieinvesteringarna, förmedlade via Sveriges Mediebyråers medlemmar, backade med 28 procent under september 2020.


Ämnen i artikeln:

MediebyråbarometernSveriges Mediebyråer

Med ett tapp på nästan 30 procent jämfört med motsvarande period i fjol ser utvecklingen för året fortfarande dyster ut.

Två brasklappar:

Minskningen kan till viss del tillskrivas icke periodiserad data då månaden 2020 hade en faktureringsdag mindre jämfört med 2019.

Siffran möter även rekordnivåer från föregående år. Totalt förmedlades under september över 1,2 miljarder kronor.

Samtidigt, samtliga mediekategorier, bortsett från ”övrigt”, uppvisade negativ tillväxt under månaden och hittills i år har medieinvesteringarna minskat 22,2 procent, motsvarande över 2,5 miljarder kronor.

– En mer rättvisande jämförelse är mot september 2018, då landar månadens nedgång på 14 procent. Siffran visar att investeringarna fortsätter att falla, men inte i lika stor omfattning som under våren och den begynnande återhämtning som har kunnat se under sommaren håller i sig, säger Daniel Eriksson, styrelseordförande, Sveriges Mediebyråer i en kommentar.

Det medieslag som backade mest under september 2020 var bio (82,6 procent). Flera breda massmedier backade kraftigt under september. De samlade printkategorierna, som relativt opåverkad av periodiseringseffekter, minskade med 26 procent. Noterbart är att medieinvesteringarna var större i sociala medier än i alla printkategorier tillsammans under september 2020.

Andra höjdpunkter:

TV backade med 32,4 procent
Utomhus/trafikreklam med 43,5
Radio med 25,2 procent.
Online video minskar endast 6,5 procent

– Periodiseringen förklarar 15–20 procent av nedgången, resten av nedgången är i linje med den allmänna minskningen av medieköp till följd att coronapandemin, förklarar Jochum Forsell senior partner, Hear Mediebyrå.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.