Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Hotet mot Amazon: Fujitsu

Publicerad: 12 februari 2009, 07:40

I måndags lanserade Amazon uppföljaren till sin e-bokläsare Kindle. Japanska elektronikföretaget Fujitsu går steget längre och testar e-bokläsare med färgskärm.


Ämnen i artikeln:

Amazon

Fujitsus e-bokläsare med färgskärm.

Amazon lanserade sin e-bokläsare Kindle 2007 i ett försök att bli bokvärldens Apple.

Kindle fick stor uppmärksamhet och sålde slut trots priset på 399 dollar. Bra upplösning, fördel med att slippa koppla läsaren till dator men klumpig design och svartvit skärm, recenserade Cnet.

I måndags lanserade Amazon Kindle 2. En elegantare och med teknik som gör att man kan flytta över innehållet till smartphones som Iphone.

Men Kindle 2 har fortfarande inte någon färgskärm och skärmen är inte större än en pocketbok. Ett problem eftersom Amazon även säljer magasin till Kindle.

Amazons Kindle.

Men FLEPia, en handburen terminal från japanska Fujitsu, har färgskräm som är tre gånger så stor som Kindle2. I dagarna har Fujitsu dragit igång en kontrolltest av terminalen på Tokyo-restauranger The Termina Kinshicho Fujiya.

Medan kunderna väntar på maten kan de läsa tidning, kolla tågtidtabeller och se reklam. Allt innehåll i FLEPia laddas ned trådlöst.

Till skillnad mot Amazons Kindle, som har ett tangentbord på sin e-bokläsare, använder Fujitsi en tryckkänslig skärm.

Det stora problemet med FLEPia är priset. Troligtvis landar det på 900 dollar, 500 dollar mer än Kindle, vilket begränsar kundunderlaget.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Amazon

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.