Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Hur mycket kan Facebook egentligen växa?

Publicerad: 30 januari 2012, 10:37

Facebooks grundare Mark Zuckerberg står inför en börsintroduktion av bolaget, men nu ställer sig analytiker och investerare tveksamma till hur mycket Facebook egentligen kan växa.

Foto: Pressbild.

Är Facebook en ostoppbar tillväxtmaskin eller finns det redan tecken på att bolaget har nått ett tak? Den frågan ställer sig Financial Times angående Facebooks börsnotering.


Ämnen i artikeln:

ZyngaFacebookFinancial TimesLinkedin

Idag stod det klart att Facebook ansöker om en börsnotering på onsdag nästa vecka. Financial Times frågar sig om Facebook verkligen kan klara  av att generera tillräckligt med pengar för att berättiga marknadens  skyhöga förväntningar på bolaget.

Medan många techbolag  börsnoteras tidigt i livet har Facebook gjort det omvända, vilket gjort  att företagsledningen kunnat fokusera fullt ut på verksamheten och inte  distraheras av eventuell kurspåverkan hit eller dit.

Enligt Financial Times har detta varit en framgångsrik metod och bidragit till att värdet på bolaget skjutit i höjden.

Men nu återstår alltså den stora frågan. Hur mycket mer kan Facebook växa?

Här refererar tidningen bland annat till en senior analytiker vid venture capital-bolaget GreenCrest Capital, Anupam Pali.

Han  menar visserligen att internetmarknaden har en fantastisk tillväxt för  närvarande, men att man måste invänta och se hur mycket tid användarna  verkligen spenderar på musik, film och att köpa produkter.

Facebook har idag 800 miljoner användare och redan i augusti räknar bolaget med att ha nått en miljard användare.

Enligt Financial Times ger minsta tecken på en inbromsad tillväxttakt röd flagg hos såväl investerare som analytiker.

En  central fråga är huruvida Facebook kan ta steget vidare efter sina  initiala annonssatsningar för att utveckla nya intäktskällor på webben.

Facebook har idag intäkter på 4-4,5 miljarder dollar och prognosen är 7-7,5 miljarder dollar för räkenskapsåret 2012.

Enligt  Financial Times räknar marknaden ämdå med att Facebook ska bli en  riktig vinstmaskin och generera över 50-procentiga marginaler.

Här  kan man exempelvis jämföra med att andra sociala nätverk som Zynga och  Linkedin har haft marginaler som understiger 20 procent under de sista  kvartalen.

Lyckas Facebook nå ett marknadsvärde på 100 miljarder  dollar som vissa investerare hoppas på – även om det kanske snarare  pekar mot 80 miljarder dollar - skulle bolaget hamnat bland tio i topp  hos S&P-500, vilket är kreditvärderingsinstitutet Standard &  Poor´s index över de 500 största börsnoterade bolagen som handlas i USA.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.