Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Hur ska SVT jobba i framtiden?

Publicerad: 26 januari 2017, 14:54

Foto: Thomas Nilsson

Lotta Loosme, strategisk projektledare på SVT, talade under "Jakten på massmediet"-dagen om hur SVT ska agera på den nya marknaden.


Publiken lämnar broadcast-tv. I den nya verkligheten står SVT i dagsläget endast för 12 procent av den totala tittartiden online, en stor skillnad mot de 36 procent man . Den nya verkligheten presenterar sig i form av nya konkurrenter som Netflix, Amazon och HBO och höjda priser på sändningsrättigheter till exempelvis sporthändelser. För att fortsatt vara relevanta på marknaden anser Lotta Loosme, strategisk projektledare och tidigare marknadschef på SVT, att de måste jobba hårdare på flera plan.

– Om Netflix har 52 miljarder i produktionsbudget och SVT har 3 betyder det att vi måste bli bättre på att producera det bara vi kan göra. Vi måste samarbeta med de bästa kreatörerna i Sverige, jobba mer med publikinsikter, marknadsföring och kvalitet.

För att lyckas med det har SVT formulerat en ny vision ”Vi vill bidra till ett Sverige där alla är mer nyfikna och insatta”. Det här ska man lyckas med genom att skapa ett innehåll som i större utsträckning ”engagerar, underhåller och berikar – i allmänhetens tjänst”

– I program som ska nå ut till en bred målgrupp måste vi därför spela på flera känslosträngar samtidigt. I kombination med det ska det vara ett fascinerande innehåll som även förmedlar kunskap. Ett av de program som lyckats bra med det här är Historieätarna.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.