Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

Hyllar bitcoin i krönika – säljer utbildningar via natives på samma sajt

Publicerad: 18 December 2017, 10:52

Foto: Montage

I en krönika på Breakit hyllar sajtens krönikör Viggo Cavling Bitcoin-valutan. Lite längre ned på sajten syns en nativeannons där samme Cavling säljer utbildningar i kryptovalutan.


Ämnen i artikeln:

Viggo CavlingBitcoinOlle AronssonNative AdvertisingBreakit

Under morgonen publicerade techsajten Breakit en krönika från skribenten Viggo Cavling. I texten, "Därför är bitcoin bättre än H&M-aktier", förklarar Cavling varför det är mer troligt att kryptovalutan Bitcoin fortsätter att öka i samlade tillgånger än att H&M lyckas lösa problemen med sin e-handel.

"Ett grosshandlargäng från Västerås som blivit ofantligt rika på att tillverka kläder billigt i Bangladesh och sedan sälja dem dyrt i fysiska butiker i Borås. Är detta framtiden? Eller är det smartare att hälla in en liten del av dina tillgångar i ett P2P-system vars trovärdighet garanteras av miljontals användare över hela världen?" skriver Cavling i krönikan.

Viggo Cavling har tidigare skrivit om Bitcoin för Breakit och den senaste tiden har han även börjat sälja utbildningar om hur man handlar med den omtalade kryptovalutan. Dessa kurser marknadsförs just nu, några artiklar under den tidigare nämnda krönikan, i nativeannonser på Breakits sajt.

Olle Aronsson är vd och ansvarig utgivare på Breakit.

Ser du någon konflikt i att Viggo Cavling på redaktionell plats hyllar bitcoin och lite längre ned på sajten har en nativeannons där han säljer utbildningar inom samma område?

Det förekommer relativt ofta att vi har annonser för ett visst varumärke som sedan omnämns i en redaktionell artikel. Det är naturligt för alla nyhetssajter. Det centrala är att det är olika personer som jobbar med att ta fram det redaktionella och det kommersiella innehållet. Jag tror att den här frågan inte skulle dykt upp om det gällt traditionell bannerannonsering. Det är snarare en sund utveckling och något branscher i och med den alltmer automatiserade nativeannonsförsäljningen måste utveckla principer för, berättar Aronsson.

Men i krönikan talar ju Viggo Cavling i egen sak. Han har ju ett intresse av att tala väl om bitcoin i och med att han lite längre ned på sajten säljer kurser via en nativeannons.

Ja, men poängen är ju att man inte får sälja sina produkter på redaktionell plats. Exempelvis står ju Glenn Strömberg ofta i SVT och berättar om hur härligt det är med Italien, däremot får han ju inte sälja sina pastaprodukter i redaktionella inalag. Det vore helt fel om man istället skulle marknadsföra den kommersiella verksamheten på redaktionell plats.

Olle Aronsson exemplifierar även med att bolag som har annonserat på sajten ibland kommer med gästkrönikor och debattartiklar.

– De kan ofta bidra med kunskap och insikt inom ett specifikt ämne. Så länge innehållet är relevant för våra läsare och de inte försöker sälja sina egna produkter kommer vi att ta in det, berättar Olle Aronsson.

Viggo Cavling har tidigare varit chefredaktör på Resumé.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.