Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Hyper Island går utanför Sverige

Publicerad: 27 februari 2008, 10:01

Reklamskolan Hyper Island, med tolv år på nacken, utökade förra året verksamheten med två nya utbildningar i Stockholm. Nu etablerar vd:n Mattias Hansson skolan i London.


Foto: Björn Elgstrand

Hösten 2007, cirka två månader efter att Mattias Hansson tillträtt som ny vd för Hyper Island, startade skolan två nya utbildningar, Digital Media och Interactive Art Director, i Stockholm. Nu är det dags för nästa steg. Till hösten startar Hyper Island intensivutbildningar för proffs i London.

– Vi erbjuder redan intensivutbildningar och kvällskurser för folk som arbetar professionellt i branschen i Karlskrona och Stockholm. Dessa efterfrågas även internationellt. Vi har bland annat fått förfrågningar från både USA och England. Eftersom vi är ganska små, bara 14 anställda, börjar vi lite smått i England till att börja med, säger Mattias Hansson, vd på Hyper Island.

Eventuellt kommer skolan att ordna ett par skräddarsydda kurser för specifika företag redan till sommaren men det är först i höst som de öppna utbildningarna startar. Målet är att köra tre kurser till hösten med 24 elever i varje. Några startdatum för kurserna är dock inte satta än.

Vad är minimum antal elever för att ni ska köra?
– Tolv elever per kurs och det kommer definitivt inte att bli något problem att få ihop det antalet. Det är snarare ett problem med för få kurser men jag tycker det är viktigt att testa innan man kör på för fullt, säger Mattias Hansson.

Förhoppningen är att genomföra utbildningarna på en kursgård cirka en timmes resa från London.
Varför inte ha dem mer centralt?
– De vi har pratat med har haft det som önskemål. De vill inte vara på sitt kontor utan komma ifrån sin vanliga miljö.

Vad är målet med satsningen?
– Att etablera oss fast där inom några år, säger Mattias Hansson.

Du nämnde i höstas att ni skulle satsa på etablering i en annan stad i Sverige också. Hur går det?
– Vi har för tillfället inga planer i Sverige utan nu kör vi på det här.

Hyper Island har idag en omsättning på cirka 18 miljoner kronor. Målet är att dubbla den inom två år.
– Inom två år ska vi också finnas på minst två ställen till. Just nu ser London ut att vara ett fullt möjligt alternativ, säger Mattias Hansson.

Hur ser budgeten ut för utbildningarna i London?
– De kommer att kosta cirka 30 000 kronor. Fyller vi en klass kommer vi att göra en viss vinst.

Linda Fagerlind

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.