Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Hyperlokalt nytt vapen i mediekriget

Publicerad: 19 augusti 2009, 07:20

Danmark har knappt hämtat sig från gratistidningskriget. Och nu börjar mediebolagen slåss med varandra med hyperlokala nyhetssajter.


För ett år sedan lades Nyhetdsavisen ned och det blev eld upphör i det danska gratistidningskriget. Sedan dess har de svårt sargade danska tidningarna slickat sina sår efter att ha förlorat hundratals miljoner i annonsintäkter.

Svårast skadad blev mediekoncernen Berlingske Media som i somras visade upp den sämsta resultaträkningen i dansk media sedan Nyhedsavisens dagar.

För att får rätsida på ekonomin ska Berlingske bland anat införa mikrobetalningar på webben (http://www.resume.se/nyheter/2009/05/12/slut-med-gratislasandet-pa/index.xml).  Men mediekoncernen gör även offensiva satsningar. Efter ett års pilotprojekt, bland annat utvecklat av svenska Good Old, av Dinby.dk blir satsnigen på superlokala webbmedier rikstäckande. Dinby.dk är en blandnig av nyheter, läsarbloggar, läsarbilder, kommentarer. I varje kommun ska det minst finnas en edition av Dinby.dk.

Förhoppningen är att även privata företag och myndigheter ska vara med och bidra med information. Berlingske beskriver satsningen som en mix av nyhetstidning och Facebook.
– Dinby.dk är ett levande lokalt community som är ägt och drivs av Berlingske Media men formas och präglas av användarnas vilja att ta mediet till sig, säger Lisbeth Knudsen, koncernchef för Berlingske Media.

Men i går tisdag, dagen efter Berlingske gick ut med sin satsning, tog den danska mediefreden slut. Då förklarade börsnoterade Søndagsavisen, som också tagit mycket stryk av gratistidningskriget, att man efter nyår ska lansera Minby.dk. Sajten ska satsa på hyperlokal journalistik med hjälp av en helt ny affärsmodell som man ännu håller hemlig.

Lokal nyhetsjournalistik på webben är en het trend. New York Times har i år lanserat The Local, AOL har förvärvat Patch.com och Huffington Post har planer på lokala versioner av sin blogg. I måndags meddelade kanelkanalen MSNBC att man köpt Everyblock, ett sajtnätverk som ska erbjuda nyhetsbevakning ned på kvartersnivå.

Men det är inte alls säkert att hyperlokal journalistik är lösningen på mediernas lönsamhetsproblem. Washington Post var redan ute för två år sedan med lokala nyhetssajten LoudonExtra. Nu lägger man ned sajten och införlivar den lokala bevakningen i den vanliga produktionen.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.