Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

ICA-Banken”Vi måste öka kännedomen”

Publicerad: 24 februari 2014, 15:27

Bo Lagergren.

Foto: Pressbild.

Resumé kunde tidigare idag berätta att en undersökning från Xtreme Nordic visar att ICA-banken har svårare än andra banker att differentiera sig. – Vi måste bli mer kända som ICA:s bank, säger Bo Lagergren, chef för ICA-banken privatmarknad.


Resumé Analys visade idag att bankerna har svårt att differentiera sig.   Undersökningen visade att ICA-bankens varumärkeskännedom ligger på 28  procent och att 11 procent av dessa ser den som sitt förstahandsval, men  det är bara två procent som handlar där.

– Man får komma ihåg att vi  har funnits på den svenska marknaden i tolv år, medan våra  huvudkonkurrenter har funnits i 100 år. ICA fyller dock 100 år 2017 och  vi måste bli mer kända som ICA:s bank, säger Bo Lagergren.

ICA har  idag 1 330 butiker i landet där man både kan sätta in och ta ut pengar.  Banken växte med 100 000 kunder under förra året och är idag uppe i 600  000 kunder.

Svenskt Kvalitetsindex, SKI, utsåg ICA-Banken till bästa bank under förra året.
– Vi har en transparent och schysst politik angående vår prissättning, säger Bo Lagergren.

Han delar ändå slutsatsen att ICA-Banken måste bli bättre på att differentiera sig.

– Vi måste bli mer kända för att vi har ett brett produktinnehåll med alltifrån spara och låna till betala, säger Bo Lagergren.

Han tycker också att ICA-Banken måste bli ännu bättre på att tala vardagsekonomi i stället för att diskutera produkterna i sig.

– Det är ju kundfördelarna som är det intressanta, säger Bo Lagergren.

ICA-Bankens mål är att öka till 1 miljon kunder någon gång efter 2020.

Han uppger också att banken har som strategi att gå mot mobilt bank-id och att kommer att kunna använda Bir Swish som plattform i slutet av det här året.

– Det  var inga som hade appar och mobila tjänster för fem år sedan och nu ser  vi en enorm utveckling Vi tror att det mesta sker på mobilbanken i  framtiden, säger Bo Lagergren.

Varför har ni så svårt att koppla ICA-Banken till ICA ingen annan heter ju ICA menar jag?
–  Bankmarknaden är trögrörlig och de fyra huvudbankerna har cirka 90  procent. Incitamenten för att bryta sig in är inte så stora, utan vi  måste erbjuda andra mervärden, säger Bo Lagergren.

Ska ni ha erbjudanden á la handla mycket på ICA och så erbjuder vi en bolåneränta som konkurrenterna inte kan matcha?
– Så långt har vi inte byggt i dagsläget, men det är en härlig vision om  vi kan göra vardagen lite enklare. Då kan vi verkligen differentiera  oss, säger Bo Lagergren.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.