Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

ICA tar över tronen

Publicerad: 19 Oktober 2017, 14:23

Mats Liedholm, marknadsdirektör på ICA.

Ica lyckas både behålla och förstärka sin position. Det är inte illa av en aktör som är störst och har varit störst på marknaden i decennier.


Ämnen i artikeln:

ICAMats LiedholmSveriges bästa marknadschefer 2017

Uthållighet och lyhördhet är nyckelord. Ica-Stig är unik som reklamkaraktär och har byggt upp ett reklamkapital utan motstycke. En annan del i den breda kommunikationen är matinspiration med tidningen Buffé som ledande mattidning. Parallellt har marknadsavdelningen jobbat långsiktigt med ett antal teman där man har känt av var marknaden och samhällsutvecklingen är på väg för att kunna följa med och vara relevanta.
– Så vi känner av att vi berör. Ett koncept är det svenska och närproducerade, vilket passar vår modell med fria handlare som skräddarsyr sina lokala sortiment, förklarar Mats Liedholm.

Förra året var det Coops marknadsdirektör Björn Larsson som blev Sveriges Bästa Marknadschef i kategorin. Nu tar alltså ICA över tätpositionen i Resumés tävling.

ICA:s byråer
Reklambyrå: King och stor inhousebyrå.
Mediebyrå: IUM.
Pr-byrå: Jung Relations.
Varumärkesbyrå: Silver.
Digital byrå: Dobermann.

Övriga nominerade i kategorin
Pontus Andersson, City Gross
Björn Larsson, Coop
Maria Nobel, Hemköp
Fredrik Marmbrandt, Lidl
Maria Polias, Netto
Patrick Grabenbauer, Willys

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.