Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag28.03.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Icons nya intäktskälla

Publicerad: 19 Februari 2014, 09:35

Joel Persson och Peter Smirnakos, chefredaktörer för Icon.

Icon Magazine drar igång en kreativ byrå som ska samla kommersiella uppdrag – Icon Brands. Bakgrunden är att företag och annonsörer har visat allt större intresse för ”skräddarsydd kommunikation”.


Ämnen i artikeln:

Peter SmirnakosInterfloraIconMats CarlesonVolkswagen

Resumé har tidigare berättat att Icon har ingått ett hemligt avtal med Ikea.

Tidningens  ena chefredaktör, Joel Persson, gav följande kommentar: ”Det är ett  nytt stort projekt, men jag kan inte säga mer i det här läget.”

Icon Magazine har funnits under två år.

Tidningen tar nu nästa steg genom att introducera en kreativ byrå som ska samla kommersiella uppdrag – Icon Brands.

Tidningens ena chefredaktör, Peter Smirnakos, menar att det unika med Icon är dess ”redaktionella öga, tydliga narrativ och breda kontaktnät”.

Icon  har sedan tidigare uppdragsgivare som Volkswagen och Interflora,  men sedan hösten 2013 även ett av ”världens största företag – som är  svenskt.”

Icon Brands ska framförallt arbeta med uppdragspublicering  inom print och digitalt, men också med strategier och analyser för  befintliga och nya varumärken.

Bonnier Tidskrifter når 2,7 miljoner  läsarkontakter i månaden i målgrupper som mat, mode och design, men  också teknik, ekonomi och innovation.

– Tack vare förlagets trogna  läsare kan vi prata med människor i olika målgrupper om hur de lever  sina liv och ta reda på vad de faktiskt förväntar sig av en vara eller  tjänster, säger Icons andre chefredaktör och art director, Joel Persson,  i en kommentar.

Icon Brands kärna består av teamet bakom Icon Magazine samt Bonnier Tidskrifters analysavdelning.

–  Den unika datan vi har om svenskarnas konsumtionsvanor kommer även att  användas för att skapa nya affärer och där är Icon Brands ett bra  exempel på detta, säger Bonnier Tidskrifters vd, Mats Carleson, i en  kommentar.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.