Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Media
Publicerad: 19 februari 2014, 09:35
Joel Persson och Peter Smirnakos, chefredaktörer för Icon.
Icon Magazine drar igång en kreativ byrå som ska samla kommersiella uppdrag – Icon Brands. Bakgrunden är att företag och annonsörer har visat allt större intresse för ”skräddarsydd kommunikation”.
Resumé har tidigare berättat att Icon har ingått ett hemligt avtal med Ikea.
Tidningens ena chefredaktör, Joel Persson, gav följande kommentar: ”Det är ett nytt stort projekt, men jag kan inte säga mer i det här läget.”
Icon Magazine har funnits under två år.
Tidningen tar nu nästa steg genom att introducera en kreativ byrå som ska samla kommersiella uppdrag – Icon Brands.
Tidningens ena chefredaktör, Peter Smirnakos, menar att det unika med Icon är dess ”redaktionella öga, tydliga narrativ och breda kontaktnät”.
Icon har sedan tidigare uppdragsgivare som Volkswagen och Interflora, men sedan hösten 2013 även ett av ”världens största företag – som är svenskt.”
Icon Brands ska framförallt arbeta med uppdragspublicering inom print och digitalt, men också med strategier och analyser för befintliga och nya varumärken.
Bonnier Tidskrifter når 2,7 miljoner läsarkontakter i månaden i målgrupper som mat, mode och design, men också teknik, ekonomi och innovation.
– Tack vare förlagets trogna läsare kan vi prata med människor i olika målgrupper om hur de lever sina liv och ta reda på vad de faktiskt förväntar sig av en vara eller tjänster, säger Icons andre chefredaktör och art director, Joel Persson, i en kommentar.
Icon Brands kärna består av teamet bakom Icon Magazine samt Bonnier Tidskrifters analysavdelning.
– Den unika datan vi har om svenskarnas konsumtionsvanor kommer även att användas för att skapa nya affärer och där är Icon Brands ett bra exempel på detta, säger Bonnier Tidskrifters vd, Mats Carleson, i en kommentar.
Karl-Johan Byttner