Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag26.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Idag lanserar Metro sin nya fredagstidning

Publicerad: 24 Februari 2017, 09:14

Foto: Pressbild

Metro lanserar ny fredagstidning med SEO-optimerat innehåll. "Helgern är för kort", säger chefredaktör Eric Ljunggren.


Ämnen i artikeln:

MetroMats Qviberg

Metro, som häromveckan fick en ny ägare, lanser idag sin nya fredagstidning.

– Vi har tagit fram den här tidningen tillsammans med våra kunder, men framför allt tillsammans med våra läsare. En enda sak var precis alla överens om: helgen är för kort, säger Eric Ljunggren, chefredaktör.

Innehållet i tidningen bestäms efter vad läsarna söker på, just den helgen. Det nya projektet är lett av Rickard Frank, tidigare kreativ chef på Dagens Nyheter, designchef på SvD och chefredaktör på Trelleborgs Allehanda. Frank jobbar parallellt med den nya Metro-satsningen med en helomgörning av Spaniens största tidning, El País. Satsningen på den nya fredagstidningen rör både print, digitalt, marknad, läsare och kunder.

– Det var väldigt spännande att tillsammans med Metro titta på hur deras användare ser på helgen. Jag tror på samarbete och förändring och använder därför gärna Design Thinking som metod för att lokalisera användare, definiera problem som du upplever, hitta lösningar, göra prototyper och sedan snabbt testa, säger Rickard Frank.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

MetroMats Qviberg

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.