Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Identiska byxor – Lindex med olika marknadsföring för könen

Publicerad: 10 november 2014, 08:30

Lindex har släppt ett par jeans som är i det närmaste identiska. Men marknadsföringen skiljer sig högst väsentligt åt mellan könen.


På pojkavdelningen marknadsförs "Loose-jeansen" med en pojke som står självsäker och bredbent, enligt Aftonbladet.

På flickavdelningen är det en tjej med inåtriktade fötter.

Anna Nelin Bäckman lade upp en bild i sociala medier av jeansen - den har nu delats hundratals gånger och flera ska höra av sig till klädkedjan med klagomål.

– Jag blev arg. Det är så tydligt hur man försöker framställa flickor som blyga och inåtvända. Det är konstigt hur man låtit detta gå ut i produktion, säger hon till Aftonbladet.

Den enda skillnaden mellan jeansen är att passformen skiljer sig något, men jeansen kan bäras av båda könen, enligt Kaisa Lyckdal på Lindex pressavdelning.

På Aftonbladets fråga varför bilderna är så olika blir svaret:

– Jag tycker att det är bra att man påpekar sådana här saker. Samtidigt finns det inget på märkningen av själva byxorna som gör att de skulle vara pojk- eller flickbyxor. Det är upp till kunden själv att välja vilka byxor man vill köpa.

Hon uppger också att man tidigare haft en gemensam jeansavdelning för barn, men att försäljningen gick ned.

– Eftersom försäljningen gick sämre valde vi att gå tillbaka till separata avdelningar i butikerna. Men varför det blev de här bilderna vet jag inte, säger Kaisa Lyckdal till Aftonbladet.

Lindex hemsida har en funktion där man kan välja bort kön, men endast 3-4 procent av kunderna utnyttjar detta, enligt Aftonbladet.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.