Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Idéoffensiv på Aftonbladet

Publicerad: 18 augusti 2008, 12:07

Agnes Sävenstedt – där har ni Aftonbladets innovationschef som ska fånga upp medarbetarnas idéer och göra mediehuset vassare. – Det känns oerhört inspirerande att få jobba med att ta tillvara på alla goda idéer som finns i huset, säger hon.


Agnes Sävenstedt. Foto: Aftonbladet.

Agnes Sävenstedt är civilingenjör i medieteknik och har arbetat på Aftonbladet sedan 2005. Hon har varit projektledare på teknikavdelningen, teknisk chef för rörlig bild och arbetar nu med redesignen av aftonbladet.se.

I oktober tar hon ett kliv uppåt på karriärsstegen när hon blir innovationschef – en nyinrättad tjänst med syfte att ta tillvara på medarbetarnas goda idéer och se till att de genomförs.

Tjänsten utlystes internt våras och enligt informationschefen Niklas Bodell var det många som sökte. Till slut föll valet på Agnes Sävenstedt, som hunnit skaffa sig ett brett kontaktnät under sin tid inom koncernen.

– Agnes har alla kvalitéer – hon är en god organisatör, hon är teknikorienterad och innovativt inriktad. Det här är en kanonrekrytering, säger Niklas Bodell.

Agnes Sävenstedt är anställd på koncernnivå och ska fånga upp idéer som kläcks inom mediehusets alla avdelningar – allt från det redaktionella till administrativa och tekniska lösningar.

– Det kan handla om allt från att förbättra det administrativa flödet, starta en ny bilaga eller hur vi ska gå tillväga när vi ska bli störst på Iphone, säger hon.

Inspiration har hämtats från Schibsted-kollegan Finn-no, den norska motsvarigheten till Blocket. Där har man en särskild sajt för medarbetarnas tankar på hur saker och ting kan utvecklas.

Under Agnes Sävenstedts ledning ska det byggas en innovationssajt och en uppsamlingscentral för idéer. Hon ska även upprätta ett innovationsråd med representanter från de olika avdelningarna.

– Jag kommer att hjälpa till att värdera idéerna och rapportera tillbaka till idélämnarna, säger Agnes Sävenstedt.

Agnes Sävenstedt ska hålla tät kontakt med koncernledningen som sedan slutgiltigt bestämmer vilka idéer som får grönt ljus.

Som exempel på bra idéer på Aftonbladet nämner hon de båda Aftonbladet-utvecklade programmen som hör till de mest nedladdade på Iphones App Store. Hon tycker även att Aftonbladets beslut att gå med i ”Great place to work” för att se förbättra arbetsplatsen är en bra idé.

– Även Sofis Mode är exempel på en bra idé, säger hon.

Har du exempel på dåliga idéer också?
– Det viktiga är att våga testa fler saker. Lanseringar som går åt skogen är bra tester – inte dåliga idéer.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.