Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

IDG omorganiserar säljet

Publicerad: 12 maj 2009, 13:22

Två gånger de senaste månaderna har IDG tvingats varsla personer. Nu anpassar IDG företagets produkt- och säljorganisation och skapar två affärsområden.


Ämnen i artikeln:

IDG

Lars Dahmén, vd på IDG

IDG, som i Sverige driver ett 30-tal varumärken, omorganiserar och delar upp marknad och sälj i två affärsområden: IDG Special Media och IDG Enterprise IT. Det förstnämnda, Special Media, kommer även i fortsättningen att ha olika säljare för de olika produkterna men i den andra, IDG Enterprise IT, samordnas från och med nu säljet. Totalt berörs sex produkter.

Affärsområdet IDG Special Media kommer att ledas av Sven-Erik Remmare. Affärsområdet IDG Enterprise IT kommer att ledas av Fredrik Bernsel.

– Med vår nya organisation kommer vi att kunna vässa vårt stora och breda erbjudande till våra it-kunder samtidigt som vi bättre fokuserar på våra specialtidningar och de nya områden vi jobbar på, säger Lars Dahmén, vd på IDG.

Vad innebär det mer exakt?

– Vi behöver förbättra hur vi jobbar mot kund. Vi behöver bland annat samordna våra erbjudanden från titlar som ligger nära varandra. Resultatet av den här omorganisationen blir att kunderna nu får färre kontaktpersoner hos oss. Vi är säkra på att kunderna nu kommer att uppleva att det blir enklare att göra affärer med IDG.

Tidigare har IDG bland annat skickat samma sorts erbjudanden från olika titlar till samma kunder. Det ska nu förändras. Förändringen i organisationen genomförs den här veckan.

Vad innebär förändringen för personalen?
– Säljarna kommer ha ett bättre och större paket med sig ut till kunderna. Och kunderna kommer förhoppningsvis uppleva att de får bättre service och kontakt med IDG. Målet är att det ska bli tydligare för kunden, säger Lars Dahmén. Han tillägger.
– Det här är först och främst en intern förändring, ett sätt att jobba effektivare.

Inom Special Media hamnar Biotech Sweden, CAP&Design, CS Hemma, Executive Report, Fotosidan Magasin, Internetworld, M3, Macworld, Miljöaktuellt, Mikrodatorn, M+Plus, Studio, Teknik360, PC för Alla, Proffsfoto, IDG Custom Publishing, Upphandling24 och IDG Rekrytering.

IDG Enterprise IT ska fokusera på IDG:s kärnverksamhet, IT business to business. Den kommer omfatta titlarn: Computer Sweden, CIO, IDG.se, IT24, ITBranschen och Techworld.

Linda Fagerlind

Ämnen i artikeln:

IDG

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.