Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag09.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

IDG vände förlust

Publicerad: 6 Oktober 2016, 11:26

Fjolårets bokslut var en mardröm för svenska IDG, som räddades av ett aktieägartillskott på 24,5 miljoner efter fallande intäkter och en jätteförlust på 38 miljoner. Men ledningens krafttag har gett effekt, för året som nu har avslutats uppges IDG åter gå runt.


Ämnen i artikeln:

IDG

Vem skulle ta täten i transformationen från papper till digital publicering om inte det mediehus som hade specialiserat sig på it? Men det satt långt inne. Först de senaste två åren har papperet rensats ut från redaktionerna.

Internetworld, Studio, Macworld och M3 gick över till digitalt för två år sedan, men flaggskeppet Computer Sweden levde som papperstidning tills i fjol. Miljöaktuellt såldes för ett år sedan till Bonnier och redigeringen av de få kvarvarande pappersprodukterna outsourcades. Och de luftiga lokalerna i Vasastan byttes till mindre och billigare i Fatburen på Söder. Ett hundratal anställda har de senaste tre åren lämnat koncernen, som nu har 85 personer på lönelistan. Åtgärderna kom i sista stund.

Hösten 2013 var IDG:s rörelseresultat nere i noll, trots en omsättning på 269 miljoner kronor. Nästa år var förlusten efter finansnetto 15 miljoner och omsättningen hade sjunkit till 224 miljoner. Förra hösten var förlusten uppe i 35 miljoner och omsättningen nere på 186 miljoner. Soliditeten var i Stampenklass med 6 procent.

Vd Christer Björkin ersattes då av IDG:s engelske CEO Kit Gould, som pendlar till Stockholm från London med ojämna mellanrum. Hans specialitet: driva omställning till digital publicering. I fjol bet ägarna i det sura äpplet och tog strukturkostnader och ett antal nödvändiga nedskrivningar (bland annat grundaren Bengt Marnfeldts gamla it-satsningar i Newcorp Investment) på ett bräde samtidigt som investeringar i digital publicering drev kostnader. Det kostade ett aktieägartillskott på 24,5 miljoner och aktiekapitalet stämplades ner från 26 till 8 miljoner, en summa som koncernmodern i USA garanterade.

Den beska medicinen verkar ha bitit. I det verksamhetsår som avslutades i fredags kan IDG enligt Resumés källor sannolikt redovisa en obetydlig vinst. Men i en multinationell koncern finns möjligheter att styra resultat via interntransaktioner och IDG-koncernen är sedan ett år till salu i sin helhet. Då är behovet av att snygga till siffrorna extra stort.

– Det stämmer att vi har gjort en fantastisk turnaround jämfört med den kraftiga förlusten i fjol, säger IDG:s kommunikationschef Per Danielson.

– Vi har en tydligt uppdrag att bli ett 100 procent digitalt företag. Därför gjorde vi oss av med papper och outsourcade produktionen av de tre återstående pappersprodukterna PC för alla, CIO och Upphandling 24. Nu kan vi jobba mer effektivt globalt i våra 97 länder. Det som driver nya digitala intäkter är främst content marketing, progammatic och leads.

Leif Holmkvist

Reporter

leif.holmkvist@resume.se

Ämnen i artikeln:

IDG

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.