Media
Impact går i graven
Publicerad: 27 oktober 2014, 14:41
Joakim Flodin och Alexander Lydecker.
(UPPDATERAD) Annonspaketet Impact – det mångåriga samarbetet mellan Aftonbladet och Expressen – går i graven. Såväl Aftonbladet som Expressen är överens om att skjuta projetet i sank.
MH
Magnus Helander
Det är ett gemensamt beslut från Aftonbladet och Expressen som togs på dagens styrelsemöte i Impact.
Respektive tidnings strategier ses som ”svårförenliga”.
– Impact har genom åren varit en extremt framgångsrik annonspaketering av kvällspressen och varit en betydande del av våra printintäkter. Anledningarna till att vi nu valt att inte ha kvar bolaget är flera, men det tydligaste svaret är att den digitala strukturomvandlingen även påverkar vårt sätt att organisera oss, säger Joakim Flodin, försäljningsdirektör Aftonbladet.
Han fortsätter:
– Våra kunders syn på Aftonbladet går mer och mer åt helhetslösningar och koncept och mindre åt enskilda kanalval vilket självklart också påverkar detta beslut, säger Joakim Flodin.
Alexander Lydecker, vd för Impact samt annonsdirektör på Expressen: .
– Marknaden har det senaste året förändrats i ett tempo som ingen kunnat förutspå. Väldigt få kunder köper endast print, utan vill ha en mer komplex och relevant mediehuslösning. Våra möjligheter att erbjuda detta förstärks ytterligare då vi nu plockar hem även den printförsäljning som tidigare legat på Impact, säger