Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Impact lysande undantag

Publicerad: 12 februari 2013, 10:21

Morgontidningarnas annonspaket har varit många genom åren, men aldrig blivit något starkt alternativ till tv, radio eller internet. Orsakerna är tre: de upplevs som krångliga, trots att alla tidningar i dag har samma format och teknik, de är relativt dyra sett till kontaktkostnad och de konkurrerande företagens samarbete har varit ljummet.


Undantaget är kvällspressens Impact, som har varit en verklig framgångssaga, trots den hårda konkurrensen mellan tidningarna. Impact kunde konkurrera med tv genom att snabbt bygga rikstäckande räckvidd. Men Impact försvagas i takt med de snabbt fallande kvällspressupplagorna.
För den annonsör som söker bra räckvidd i print i ett segment inom en viss region, till exempel för plats-, motor- eller bostadsannonser, kan de regionala annonspaketen fun­gera bra. Det finns betydligt fler än de som vi presenterar i tabellen till höger
(se sajten dagspress.se).

PrognosVäldigt lite tyder på att dagspressen kan hämta tillbaka de tapp som skett på både läsar- och annonsmarknaden. För att bli konkurrenskraftiga ­alternativ måste tidningarna sänka sina kontaktkostnader och bli bättre på att samarbeta. I stället säljer allt fler företag sina egna mediehuslösningar, till exempel Aftonbladets Storsläggan med annonser i print, på webben, i webb-tv och i mobilen som uppges kunna nå fyra miljoner användare.

Leif Holmkvist

Reporter

leif.holmkvist@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.