Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Inbrott mot Mediamarkt – slår tillbaka med kampanj för tjuvlåga priser

Publicerad: 4 februari 2013, 08:34

Natten till onsdagen brakade tjuvar in med hjullastare i Mediamarkts butik i Helsingborg. Redan på torsdagen svarade Mediamarkt med en kampanj Helsingborgs Dagblad med budskapet – Du behöver inte besöka oss nattetid för att få tjuvlåga priser.


Ämnen i artikeln:

Helsingborgs DagbladJohan Rosenblom

– Vi gör vårt bästa för att se saker och ting från den positiva sidan, säger Johan Rosenblom, marknadschef på Mediamarkt.

Bolaget arbetar normalt sett med DDB, men just den här kampanjen togs fram inhouse.

Budskapet är glasklart – respektera våra öppetider:
–  Man vår väl anta att personerna valde oss eftersom vi har det största  och bästa utbudet samt de senaste produkterna. Så jag får väl se  inbrottet som en komplimang antar jag, säger Johan Rosenblom,  marknadschef på Mediamarkt.

Han uppger att tjuvarna endast fick med sig mindre produkter – inga tunga vitvaror eller liknande:
– Tjuvarna  sprang ut med produkter som man kunde ta i händerna, men det känns ändå  som en organiserad verksamhet med tanke på att man använde en  hjullastare som murbräcka. Polisen är också inne på samma spår, säger  Johan Rosenblom.

Han berättar att konkurrenter till Mediamarkt råkat  ut för inbrott tidigare, men är inte särskilt förvånad över att man  valde att slå till mot Mediamarkt:
– Man insåg väl att vi hade bättre produkter helt enkelt, säger Johan Rosenblom.

Han uppger också att Mediamarkt ska utöka sina satsningar på larmsystem  och väktare för att minska riskerna för framtida inbrott.
Mediamarkts varuhus i Helsingborg öppnade förra året.

MC-gäng kanske ligger bakom. De är ju kända för att hålla till i Helsingborg?
– Jag har ingen uppfattning om detta, utan det är polisens sak att utreda något sådant, säger Johan Rosenblom.

Han uppger också att polisen inte har gripit några gärningsmän – såvitt han känner till i alla fall.

Det är ganska avancerat att använda en hjullastare?
– Jo,  den fungerade som en murbräcka för att sedan grabba tag i vad man  kunde, men de borde ju ha använt våra kundvagnar i stället. Vi hade  säkert kunna fixa en bra deal med hemkörning, säger Johan Rosenblom.

Ni på Mediamarkt ser alltid glaset halvfullt med andra ord?
– Man måste försöka se saker och ting från den positiva sidan vad som än händer, säger Johan Rosenblom.

Det var snabbt marscherat med annonsen?
– Jo, man måste vara snabbfotad inom retail, säger Johan Rosenblom.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.