Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Inga nedskärningar på Aftonbladet

Publicerad: 27 februari 2009, 07:48

Aftonbladet har redan sparat in 100 av de totalt 145 miljoner norska kronor som mediehuset ska spara. Ingen nedbemanning är aktuell, enligt vd:n Carl Gyllfors. – Vi har inga konkreta beslut på det nu, säger han till Resume.se.


Ämnen i artikeln:

AftonbladetCarl Gyllfors

Carl Gyllfors, koncernchef på Aftonbladet. Foto: Tobias Rydergren.

Det har ryktats om att det i dag, i samband med helårsresultatet, skulle presenteras nedskärningar på personalsidan hos Aftonbladet.

Men enligt Carl Gyllfors är det inte aktuellt.

–Vi har inget nedbemanningsprogram i nuläget. Jag kan inte utesluta att vi är färre om ett år, men det finns inget program för det i dag, säger han.

Aftonbladet ska spara 145 miljoner norska kronor meddelar Schibsted, men större delen av den summan har Aftonbladet redan sparat in.

– Vi har redan sparat 100 miljoner under hösten inför 2009 och jobbar med ytterligare besparingar fram till sommaren, säger Carl Gyllfors.

Aftonbladet gör ett helårsresultat på 302 miljoner svenska kronor, jämfört med 216 miljoner kronor året innan. Aftonbladet Nya Medier gör ett rekordresultat på 105 miljoner kronor (69), och gör därmed tillsammans med Kvällstidningen en vinst på totalt 324 miljoner (303).

– Det är det nästa resultatet någonsin för Kvällstidningen och Nya Medier tillsammans, säger Carl Gyllfors.

Upplagan är det största problemet för Aftonbladet, och där jobbas det hårt med att bli vassare på nya bilagor och tilläggsprodukter.

I de ekonomiskt kärva tiderna, har ni i ledningen funderat på att fysa era löner eller eventuella bonusar?

– Nej, det finns inga beslut på det.

Gyllfors säger att Aftonbladet står starkt trots konjunkturläget.

–  Vi gör ett kanonresultat. Papper och nät tillsammans bästa resultatet någonsin. Är det något företag som står starkt rustat i en lågkonjunktur så är det Aftonbladet.

Aftonbladet har en marknadsandel på 55 procent mot Expressen.

Känner ni flåset från Expressen, som inte tappat lika mycket i upplaga och som lyckats bra med sina tilläggsprodukter?
–  Det är bra med konkurrens. Men vi är den tydliga marknadsledaren och jag tycker att vi konkurrerar mer med Bonnier än Expressen.

De är bättre på tilläggsprodukter?

– Expressen var jättebra med Bond, sedan var vi bättre med Beck och med den danska serien, så jag tycker att den bilden är fel. Vi har en mängd bra gerejer på gång.

Hur möter ni Bonniers ökade interna samarbetet exempelvis TV4 och Expressen?
– Vi jobbar som vanligt med att etablera bra samarbetetn. Vi gör det med Svenska Dagbladet och vi ska hitta andra bra samarbeten.

Enligt Gyllfors är det inga förändringar att rapportera i ledningen på Aftonbladet, och han själv tänker sitta kvar, säger han.

Magnus Helander

Ämnen i artikeln:

AftonbladetCarl Gyllfors

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.