Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

fredag23.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Ingen återhämtning för medieinvesteringarna – print större än utomhus

Publicerad: 8 april 2021, 08:15

Medieinvesteringarna förmedlade av Sveriges Mediebyråer fortfarande 20 procent lägre än under ett normalår.


Ämnen i artikeln:

Mediebyråbarometern

Under morgonen presenterade branschorganisationen Sveriges Mediebyråer mars månads Mediebyråbarometer, den första barometern som kan jämföras med en annan pandemimånad. Den visar att den gradvisa återhämtningen somliga tycker sig se inte speglar sig i medieinvesteringarna. I jämförelse med mars 2020, då investeringarna sjönk med 20 procent, visar mars 2021 en marginell återhämtning på 0,5 procent. De digitala kategorierna fortsätter dock att visa stark tillväxt, inte minst sociala medier där investeringarna ökade med 40,4 procent. Även online display (26,5) och online video (26) visade stark tillväxt. Totalt ökade investeringarna i digitala kanaler med 24 procent. Enligt Jochum Forsell, senior partner på Hear Mediebyrå, är tillväxten dock väntad då digitala kampanjer är lättare att avboka med kort varsel, något många valde att göra i mars 2020.

– Siffrorna visar att medieinvesteringarna fortfarande ligger och taktar på minus 20 procent jämfört med ett normalår. Om vi summerar årets första kvartal är medieinvesteringarna nere på 2013 års nivåer, med en total nedgång om 8,9 procent, jämfört med samma kvartal 2020, säger Daniel Eriksson, styrelseordförande för Sveriges Mediebyråer.

Förklaringen till de negativa siffrorna finns främst inom bio där det i mars 2021 inte investerades en enda krona och utomhus som redovisar ett tapp på 43,1 procent. Print, som varit den kategori som under 10-talet tappat mest, var i mars större än utomhuskategorin. Något förvånande minskade även investeringarna i sök med 25,9 procent. 

 

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Mediebyråbarometern

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.