Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag26.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

"Ingen bryr sig – det är befriande"

Publicerad: 11 April 2014, 08:02

Programledaren Fredrik Thambert, gästen Nina Åkestam och sidekicken Digge Zetterberg Odh.

Nina Åkestam har bytt byråvärlden mot forskarvärlden, och snart kommer hon ut med sin första bok som handlar om hur du kan tänka för att nå framåt i livet och karriären. Nu gästar hon Kommunikationsklubben.


Ämnen i artikeln:

Fredrik ThambertNina ÅkestamKommunikationsklubbenResuméDigge Zetterberg

Efter några framgångsrika år på Garbergs gick Nina Åkestam in i väggen. Hon drabbades av en utmattningsdepression som fick henne att fundera kring sin egen person och hur hon påverkades av arbetslivet. Det resulterade i en flytt till New York, där hon bland annat arbetade på Wieden + Kennedy tillsammans med Sandra Beijer.

Nu har hon skrivit boken "Meningen med hela skiten" som släpps i maj. Den beskriver hennes resa och de insikter som hon fått om hur man egentligen ska komma fram till vad man ska ägna sig åt här i livet.

– Det viktigaste är att det inte är så jävla noga. De flesta människor är så upptagna med sig själva att de inte bryr sig om mig och vad jag gör. Det finns något befriande i det, eftersom det bara handlar om vad jag vill göra, säger hon bland annat i podden.

Efter sommaren 2012 flyttade hon hem igen och lämnade byråvärlden för att börja som doktorand på Handelshögskolan i Stockholm. Om en majoritet av forskningen handlar om reklamens skadliga effekter har Nina Åkestam valt en annan vinkling. Nämligen: om normativ reklam ger en massa negativa effekter borde normbrytande reklam ger positivia effekter.

I hennes studier testar hon hur kommunikation med homosexuella inslag påverkar mottagarna. Resultaten hittills är positiva.

– Genom att exponeras för normbrytande reklam kan du i det här fallet känna dig mer empatisk, social och ha en positivare inställning till homosexualitet, säger hon i podden.

Kommunikationsklubben produceras av Delorean.

Prenumerera via iTunes eller lyssna på Libsyn.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.