Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

”Ingen jag känner tittar på tv”

Publicerad: 6 Februari 2012, 11:20

Gina Dirawi.

Foto: Foto: SVT.

Thorsten Flincks skamgrepp blev helgens snackis. Men det rubbar inte Gina Dirawi som redan vid 21 års ålder har debuterat som programledare för Melodifestivalen. För Resumé berättar hon om kometkarriären, framtidsdrömmarna och webb-tv:s genomslag. – Ingen jag känner tittar på tv, säger hon.


Ämnen i artikeln:

Gina Dirawi

3 381 000 tittare såg Melodifestivalens första deltävling i lördags.

Gina "Ana Gina" Dirawi skötte sig med bravur och tog Thorsten Flincks klapp på rumpan med ro

Dagens underdrift: det har gått fort för Gina "Ana Gina" Dirawi, född och uppvuxen i Sundsvall. Det hela tar sin början när hon söker till ­Melodifestivalen som webbjoker 2009. Hon tar sig vidare­, men inte hela vägen fram. I stället ringer P4 Västernorrland upp och uppmuntrar henne att söka jobbet som mobil reporter.

Sedan är karusellen i gång: jobb på P3, SVT:s valbevakning, och slutligen hennes alldeles egna "Ana Gina show" på SVT Play, som fick Expressens webb-tv-pris på Kristallen.

– Allt har inte riktigt kommit in i min hjärna än. Det har gått så fort att det fortfarande bara känns som en rolig grej, säger hon.

Dröm att bli fånge på fortet

I takt med framgångarna har allehanda förfrågningar börjat ramla in. I våras fick Gina Dirawi ett erbjudande som hon inte kunde tacka nej till: att vara med och tävla i "Fångarna på fortet".

– Det har varit som en dröm sedan jag var liten, säger hon.

Att det också fanns en invit om att bli "Sommar"-pratare i P1 noterade hon knappt.

– Jag visste inte riktigt vad det var, och tyckte inte att jag hade tid med det. Men folk sade: Fattar du inte hur stort det här är? Och efter presskonferensen förstod jag verkligen.

För många över 25 år är hon fortfarande relativt okänd. Men det kan man knappast säga att hon är hos den yngre publiken. När hennes "Ana Gina show" gjorde sin tredje säsong på SVT Play i våras hade programmet hundratusentals tittare per avsnitt. En publik uteslutande bestående av de kommersiellt eftertraktade ungdomarna

Hyllar webb-tv

En av förklaringarna ligger i tilltalet. En annan i att mediet passar målgruppen som hand i handske.

– Webb-tv är det nya. Jag har inte ens en tv-apparat, och samma sak gäller för alla mina vänner. Om jag vill nå ut till den här gruppen är det på webben, säger hon.

Tv-kanalerna har varit för långsamma med att snappa upp de yngre generationernas medievanor, tycker Gina Dirawi.

– De har börjat förstå det här nu, men det borde de har gjort för länge sedan. Många slänger bara upp skit på webben, och det är konstigt, för på nätet sprids bra klipp och får fler att bli intresserade.

I dag sorterar hennes program under humorsegmentet, även om hon säger sig ogilla termen. På längre sikt hoppas hon kunna göra saker med större fokus på politiken och samhället. Gärna i tv.

– Jag kommer inte att hålla på med nöje hela livet. Jag gillar att få folk att skratta, men inte bara clowna till allt.

Melodifestivalen är hur stort som helst, anser hon.

– För mig är Melodifestivalen som ett slutmål. Sedan kan  jag gå i ide.    Jag vet inte vad jag ska göra härnäst för att kunna slå  det här, jag    måste försöka hitta nya mål efteråt.

(Delar av texten är tagen från en intervju i pappersupplagan av Resumé nr 36 2011).

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

Gina Dirawi

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.