Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

”Ingen renässans för den tryckta tidningen”

Publicerad: 9 Januari 2015, 10:27

Olle Lidbom tror inte att handritade ettor säljer fler lösnummer.

Foto: Montage/Yasmine Winberg.

UPPDATERAD. Efter terrorattentatet mot Charlie Hebdo har mycket fokus hamnat på världens tidningars förstasidor. Men medieanalytikern Olle Lidbom tror inte att kreativiteten ger något större försäljningslyft. Samtidigt efterfrågar han nytänkande digitala grepp. Expressens chefredaktör Thomas Mattsson slår tillbaka.


Ämnen i artikeln:

Olle LidbomCharlie HebdoExpressen

Expressen fick igår ett stort genomslag med sin handritade etta, och världen över har tidningarna tävlat om att göra det mest kreativa omslaget. Många har handlat om att stödja Charlie Hebdo och samtidigt stå upp för yttrandefriheten som indirekt var måltavlan i onsdagens attack.   

Bildspel med de bästa förstasidorna har varit populära både i traditionella och sociala medier.  
– Det är en klassisk journalistreaktion att göra något grepp på ettan av sin tryckta tidning. Det är ett forum som uppenbarligt skapar väldigt mycket kreativitet och får folk att våga göra något annorlunda, säger medieanalytikern Olle Lidbdom som driver Vassa Eggen.

Han saknar däremot nytänkande digitala manifestationer från medierna.
– De vet hur man gör något kreativt i papperstidningen, men inte digitalt eller mobilt, säger han.

Genomslaget till trots tror inte Olle Lidbom att kreativiteten i det tryckta formatet ger några nämnbara försäljningseffekter.
– Det får ett starkt genomslag bland andra journalister och redaktörer. Men på det stora hela är det inget tecken på den tryckta tidningens renässans. För print är det bara krusningar på ytan.

– Den typiska printläsaren av Aftonbladet eller Expressen är en man mellan 60 och 80 år. Jag tror inte att det är målgruppen för handritade omslag och ställningstaganden för yttrandefrihet. Jag har svårt att se någon större kommersiell potential i det.

Expressens chefredaktör Thomas Mattsson tycker att Lidboms analys är felaktig.
– Olle Lidbom påstår att "den typiske printläsaren av Aftonbladet eller Expressen är en man mellan 60 och 80 år". Jag är rätt luttrad när det gäller påståenden om mediautvecklingen, men sanningen är att genomsnittsåldern för en läsare av Expressens papperstidning är cirka 45 år och hälften – 50 procent! – är kvinnor. På söndagar är andelen kvinnliga läsare faktiskt 52 procent, säger han.

Om den kommersiella potentialen säger han:
– Det är faktiskt häpnadsväckande hur det kan föras fram så många felaktigheter bara för att det är papperstidningar som omtalas. Det var i själva verket ett mycket stort läsarintresse för Charlie Hebdo-attacken och Expressens upplaga ökade i går med tvåsiffriga procenttal och det konstaterar jag inte för att vi värderar nyhetshändelser så, utan för att exemplfiera hur svepande en del så kallade "analyser" om mediebranschen kan vara.

Generellt sett tycker Thomas Mattsson att det är tröttsamt med den här typen av kommentarer kring mediehusens utveckling. Han lyfter fram att Expressen varit lönsamt de senaste 11 åren samtidigt som den digitala trafiken ständigt ökar.
– Totalräckvidden för Expressen ökar med 20-30 procent mot i fjol och vi har nu 2,2 miljoner läsare per dag. Upplagetappet för print är strukturellt i hela branschen, men Olle Lidbom har faktiskt fel när han hävdar att kreativa förstasidor inte har någon positiv effekt. Jag tror, tvärtom, att det är viktigt att fortsätta utveckla tilltalet i alla mediekanaler – också print.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.