Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

onsdag19.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Ingen sommartorka för medieinvesteringarna – ökade med över två procent

Publicerad: 9 augusti 2016, 08:09

Pengarna flödade under sommaren.

Foto: Riksbanken.

Många svenskar har slappat på stranden, men annonsörer och mediebyråer har inte legat på latsidan. I juni och juli ökade medieinvesteringarna med 2,3 procent jämfört med samma period föregående år.


Ämnen i artikeln:

MediebyråbarometernSveriges MediebyråerStaffan Slörner

Totalt förmedlades mer än 1,5 miljarder kronor under juni och juli via Sveriges Mediebyråers medlemmar, enligt Mediebyråbarometern. Bäst har det gått för radio, bio, utomhus/trafikreklam och landsortspress som visat starkast tillväxt under sommarmånaderna. Investeringarna i radio har ökat med 21,5 procent, bio med 21 procent och utomhus/trafikreklam med 12,2 procent.

Sämst har det, föga förvånande, gått för print. Populärpress backar med hela 22,3 procent, jämfört med samma period i fjol. Även tv tappar, med totalt 6,2 procent under sommarmånaderna.

– Generellt sett brukar medieinvesteringarna sjunka under sommaren och juli kan ses som årets svagaste månad. I relativa tal har dock sommaren 2016 varit en stark period för mediebyråerna och medierna. Under juli ökade medieinvesteringarna med hela 12,8 procent, vilket gör månaden till den näst starkaste juli i mediebyråbarometerns historia. Många mediekategorier har ökat under perioden, flertalet gynnat av fotbolls-EM, säger Staffan Slörner, vd Sveriges Mediebyråer, i en kommentar.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.