Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Media
Publicerad: 9 augusti 2016, 08:09
Pengarna flödade under sommaren.
Foto: Riksbanken.
Många svenskar har slappat på stranden, men annonsörer och mediebyråer har inte legat på latsidan. I juni och juli ökade medieinvesteringarna med 2,3 procent jämfört med samma period föregående år.
Totalt förmedlades mer än 1,5 miljarder kronor under juni och juli via Sveriges Mediebyråers medlemmar, enligt Mediebyråbarometern. Bäst har det gått för radio, bio, utomhus/trafikreklam och landsortspress som visat starkast tillväxt under sommarmånaderna. Investeringarna i radio har ökat med 21,5 procent, bio med 21 procent och utomhus/trafikreklam med 12,2 procent.
Sämst har det, föga förvånande, gått för print. Populärpress backar med hela 22,3 procent, jämfört med samma period i fjol. Även tv tappar, med totalt 6,2 procent under sommarmånaderna.
– Generellt sett brukar medieinvesteringarna sjunka under sommaren och juli kan ses som årets svagaste månad. I relativa tal har dock sommaren 2016 varit en stark period för mediebyråerna och medierna. Under juli ökade medieinvesteringarna med hela 12,8 procent, vilket gör månaden till den näst starkaste juli i mediebyråbarometerns historia. Många mediekategorier har ökat under perioden, flertalet gynnat av fotbolls-EM, säger Staffan Slörner, vd Sveriges Mediebyråer, i en kommentar.