Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag26.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

”Ingen telefon kan vända utvecklingen för Facebook”

Publicerad: 2 April 2013, 09:55

Günther Mårder.

Foto: Foto Aktiesparna.

Uppgifter i media gör gällande att Facebook lanserar en egen telefon på torsdag denna vecka. Nordnets sparekonom Günther Mårder är inte imponerad: – Vi har pappren på bordet nu och vi är många som är chockade över att Facebook inte har lyckats kapitalisera på all den kommunikation som försiggår hos kunderna, säger han.


Ämnen i artikeln:

FacebookNordnetGünther Mårder

Facebook-aktien introducerades i maj förra året. 381 Nordnet-kunder  på den svenska marknaden valde att köpa aktien och i hela Norden hade  man totalt cirka 700 kunder.

Kunderna har flytt aktien sedan dess – nu  är man nere på 284 kunder i Sverige och cirka 500 i Norden.

Uppgifter  i media gör gällande att Facebook släpper en egen telefon på torsdag  denna vecka, men Nordnets sparekonom Günther Mårder tror inte att det  får någon större långsiktig effekt på aktien. Han räknar i stället med en fortsatt nedåtgående trend:

– Facebook är betydligt mindre hajpat bland privatspararna nuförtiden än vid lanseringen av aktien, säger han.

Han  menar att det skadade bolaget när det blev känt att det inte bara gick  att köpa utrymme och likes, utan även skapa fejkade likes. En ytterligare förklaring är att antalet aktiva kunder har sjunkit.

Resultatet  har inte låtit vänta på sig – oktober var den sista månaden som  Nordnet-kundernas köp översteg försäljningen av aktien.

Günther Mårder, som ju bland annat har ett förflutet som vd för Aktiespararna, har knappt varit med om något liknande tidigare.

–  Man måste komma ihåg att det är en ny aktie och mig veterligen får man  gå så långt tillbaka som till när TeliaSonera-aktien introducerades då man faktiskt började sälja av aktier redan inom ett år efter lansering, säger  Günther Mårder.

På 1990-talet var det också vanligt med snabba  försäljningar, men då rörde det aktier där staten subventionerade köpet  och hela idén var att sälja av snabbt.
– Så här har det inte varit under de senaste 10-15-åren. Så det är mycket anmärkningsvärt, säger Günther Mårder.

Hur tror du att en eventuell telefon-lansering ändå kan påverka aktien?
–  Facebook har stora strukturella problem så bolaget måste snarare visa  hur man skapa kassaflöde av kommunikationen mellan bolagets kunder,  säger Günther Mårder.

Facebook-aktien är idag nere på 25,5 dollar. I augusti-oktober såg det  inte så mycket bättre ut.

Aktien  snittade ungefär 20 dollar och visade en lägst notering på 17,73 dollar  och en högsta notering på 38,23 dollar, enligt Günther Mårder.

Facebook-aktien fick dock en svag vändning då börsen vände uppåt under november, men sedan dess har aktien fortsatt att dala.

Günther Mårder ser ingen enkel lösning för Facebook. Bolaget  kan visserligen skapa en kortsiktig ökning och blidka aktiemarknaden,  men då måste man tumma på användarnas integritet, vilket straffar sig i  längden.

– Om Facebook väljer den vägen tar man enorma risker med sin affärsmodell, säger Günther Mårder,

Nordnet  menar också att Facebook har nått sin peak när det gäller antalet  användare i Sverige och Norden – det vill säga om man utgår från  nyckeltalet aktivitet per användare – många ligger ju vilande.

– Det är en trend som inte bara finns i Sverige, utan även på andra marknader. Det är mycket alarmerande, säger Günther Mårder.

Han  menar att Twitter och Instagram växer betydligt snabbare just nu,  vilket är rätt intressant med tanke på att bolagen använder delkar av Facebooks funktioner med bilddelning och liknande och skapat affärsmodeller kring detta, resonerar  Günther Mårder.

– Vi ser att alltfler privatanvändare ifrågasätter  om det verkligen är värt att lägga all den tid som man gör på Facebook,  säger han.

Günther Mårder exemplifierar också med hur snabbt maktskiften kan ske i den digitala världen.

Lunarstorm härskade vid millennieskiftet, ett år senare tog Playahead över och kort efter det Facebook.

–  Vi ser visserligen att antalet användare växer hos Google+ just nu, men  det beror på att man utgår från en obefintlig nivå, säger Günther  Mårder.

Han menar visserligen att Facebook har lidit något på  grund av negativa valutaeffekter – dollarn hade en lokal topp på 7,20  kronor då aktien noterades och ligger idag på cirka 6,50 kronor:

–  Facebook kan säkert öka vinsten under de närmaste kvartalen, men  oavsett det så fortsätter aktivitetsnivån bland användarna att sjunka.  Det är en utveckling som inte håller helt enkelt. Det är först nu när  alla papper har lagts på bordet som vi har börjat inse vidden av bolagets strukturella problem, säger Günther Mårder.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.